Stuurman Marc Hummelink (eerste rij rechts) viert met zijn ploeg het behalen van de bronzen medaille.

Brons voor Thêta-stuurman op Universiade

Marc Hummelink, stuurman van de Eindhovense studentenroeivereniging Thêta, heeft afgelopen maandag met de Nederlandse heren acht brons gewonnen tijdens de Universiade in Kazan.

De ploeg met Hummelink moest in de finale ruimschoots haar meerdere erkennen in de boot van Rusland. Ondanks een fraaie eindsprint bleef ook  de acht van de Oekraïne de Nederlanders net voor. Maar de bronzen medaille werd weggekaapt voor de boten  van Wit Rusland, Polen en de Verenigde Staten.

De andere twee deelnemende boten van Nederland, de vrouwen vier zonder en de mannen dubbel twee, sneuvelden in de halve finales en eindigden in de B-finales als derde en tweede.

De kleine Nederlandse delegatie bij de Universiade, die slechts bij roeien, schermen en atletiek vertegenwoordigd is, wist in totaal twee bronzen medailles  in de wacht te slepen. Het andere eremetaal was voor Tristan Tulen bij het schermen in de competitie op degen.

Nederland komt in Kazan verder Brons voor Thêta-stuurman op Universiadenog uit bij de atletiek met Jonathan Pengel en Yoeri Stieglis bij het verspringen en met Tjendo Samuel op de 110 meter horden.