De URE08. Foto l Rien Meulman

URE bijna op weg naar race in Duitsland

Vanochtend vroeg zou URE naar Duitsland vertrekken. Een defect in de auto die de spullen moest vervoeren gooit echter roet in het eten. Op dit moment probeert het team nieuw vervoer te regelen om tijdig bij de wedstrijd te kunnen zijn. URE doet van doet van 31 juli tot en met 4 augustus mee aan de Formula Student op de Hockenheimring in Duitsland. Het is een van de wedstrijden van het officieuze WK voor studentenraceteams.

Door de regen rijden moet geen probleem zijn voor de URE08, de elektrische raceauto van University Racing Eindhoven. De regenbanden zijn namelijk van hoge kwaliteit en daar zouden de teamleden de concurrentie wel eens de loef mee kunnen afsteken. De afgelopen weken stonden vooral in het teken van testen, en dan met name het goed ontwikkelen van de banden. Dit vertelt Laura van Heijst van URE, die achter het stuur kruipt tijdens de acceleratieproef. “We hebben een samenwerking met Apollo Vredestein en zij leveren goede banden en wij helpen hen met onderzoek. Samen ontwikkelen en testen we de banden. Het grote verschil met de concurrentie is dat hun banden het veel langer dan 22 kilometer uithouden, maar minder grip hebben. Dat is de afstand bij het onderdeel duurproef. Onze banden zijn afgesteld op de precieze afstand en daarmee hebben we meer grip.” Een ander sterk punt: de URE08 weegt tegen de 200 kilo, een relatief laag gewicht.

Hoe de bolide het zal doen ten opzichte van andere auto’s is nog moeilijk te zeggen, stelt Van Heijst. “Je moet het op alle onderdelen goed doen, wil je winnen. Het is altijd wel spannend of de batterij voldoende energie levert voor de duurproef, maar dat geldt voor iedereen.”

De komende dagen staan onder meer presentaties op de rol en in het weekend wordt er daadwerkelijk gereden. URE neemt het in de categorie elektrische auto’s op tegen 39 andere teams. Van 29 augustus tot en met 1 september doet URE ook nog mee aan de Formula Student van Spanje.

Formula Student is een ontwerp- en racewedstrijd, waarbij teams van studenten een eigen racewagen ontwerpen en bouwen. Tijdens het wedstrijdweekend zijn er verschillende onderdelen, zoals acceleratie, wegligging en een duurproef. Het team met de meeste punten op verschillende onderdelen wint.

RTL 4 maakte afgelopen weekend een filmpje, toen zowel URE als DUT (universiteitsteam TU Delft) hun auto’s testten.