Arjeh Cohen

Taskforce voor digitale universiteit

De TU/e wil komende jaren digitaal onderwijs gaan aanbieden. Met onder meer videocolleges en online studies moet beter worden ingespeeld op het veranderende gedrag van (internationale) studenten. Om de razendsnelle ontwikkelingen wereldwijd goed te pareren, is recent de Taskforce ICT in het Onderwijs (TICTO) opgericht.

TICTO gaat een visie uitwerken over het gebruik van ICT in het onderwijs aan de TU/e. De uitkomsten worden in oktober aan het College van Bestuur gepresenteerd. De taskforce staat onder leiding van professor Arjeh Cohen, voormalig decaan van de faculteit Wiskunde & Informatica. Hij benadrukt dat het formuleren van een visie niet alleen is voorbehouden aan TICTO. Iedereen is uitgenodigd om mee te denken over het concept van de digitale universiteit. Tijdens een open bijeenkomst op 8 augustus kunnen studenten en medewerkers van 15.30 tot 17:00 uur hun ideeën voorleggen in het MetaForum (zaal 11).

“We moeten dit nu doen, de urgentie is hoog”, aldus Cohen. De voorzitter van de taskforce ziet MOOCs (Massive Open Online Courses), die sinds kort over de hele wereld ontwikkeld en aangeboden worden, als het begin van een enorme golf aan veranderingen die de universiteit te wachten staat.

Volgens Cohen richt de taskforce zich op vier discussiepunten. Het eerste punt is ‘blended learning’ en behelst de veranderingen die nodig zijn voor studenten van het Bachelor College en de Graduate School. Het tweede punt is ‘online onderwijs’, waarmee mensen worden bereikt die nu niet bij de TU/e staan ingeschreven. Hierbij gaat het om algemeen geïnteresseerden, mensen die zich verder willen kwalificeren in een beroep, studenten van elders die mogelijk bij de TU/e door willen gaan en om volgers van afstandsonderwijs.

‘Open educational resources’ is het derde discussiepunt dat handelt over de hoeveelheid lesmateriaal die de TU/e digitaal, drempelloos zou moeten aanbieden. Ten slotte bespreekt de taskforce het punt ‘infrastructuur’, waarbij de voorzieningen aan bod komen die nodig zijn om dit alles te realiseren.

Cohen krijgt binnen de taskforce ondersteuning van zes hoogleraren, Tom Abel -de pas benoemde Chief Information Officer- , Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, en Hans Niemantsverdriet, dean van de Graduate School. Het gezelschap wordt aangevuld met een beleidsmedewerker, een onderzoeker en vier studenten.  Verder zijn Rob Koper, de hoogleraar-directeur van CELSTEC-OU, en Ad Vissers, de directeur van Fontys Hogeschool ICT, de externe leden.

Eerder dit jaar is er op de TU/e al een Programma ICT in het onderwijs (PICTO) opgericht.  Dat team heeft als taak om de meest kansrijke initiatieven voor ICT in het onderwijs te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ‘best practices’ zoveel mogelijk worden gedeeld. TICTO heeft dus een andere doelstelling dan PICTO, al staan de twee teams wel met elkaar in contact.