Het Forum tijdens de feestelijke opening van MetaForum. Archieffoto | Bart van Overbeeke

TU/e gaat markthal MetaForum weer ‘Forum’ noemen

De TU/e gaat de markthal van MetaForum in haar officiële uitingen ‘Forum’ noemen. ‘Forum’ is geen nieuwe naam, benadrukt universiteitssecretaris dr. Nicole Ummelen: het plein heet al zo sinds de naam voor de nieuwe W-hal bekend werd. Maar in de wandelgangen blijkt ‘markthal’ sterk - en dat is wat Ummelen betreft ook “geen enkel probleem”.

Vanaf het moment dat duidelijk was dat de oude W-hal ‘MetaForum’ zou gaan heten, werd het overdekte plein aan de zuidkant -onder anderen door de architect en betrokkenen bij de bouw- al aangeduid als ‘Forum’: Latijn voor 'markt' of 'plein'. Die naam is volgens universiteitssecretaris Ummelen echter “nooit echt goed geplugd; in de wandelgangen is het al gauw ‘markthal’ gaan heten. Zo gaat dat wel vaker; sommige mensen spreken bijvoorbeeld ook nog steeds van de W-hal”.

In een recent overleg over de programmering in de hal van MetaForum kwam ook de naam ‘markthal’ ter sprake. Ummelen: “Toen is gezegd: officieel blijven we het ‘Forum’ noemen, dat past ook goed bij de naam van het gebouw. In de officiële communicatie gaan we dus ook nadrukkelijker die naam gebruiken - iets waarop sommige diensten en afdelingen wel even moet letten”.

Volgens de secretaris is het “geen enkel probleem” als in de wandelgangen, parallel aan de officiële naam, ook een andere naam gebruikt wordt. Kan de TU/e die kennelijk sterke wandelgangenterm misschien niet beter omármen? Ummelen ziet er weinig in: “Wat ons betreft is ‘markthal’ niet zo prominent dat we overwegen om dat tot de officiële naam te maken”.