Minister Jet Bussemaker bekijkt de oogchirurgierobot. Foto | Bart van Overbeeke

Bussemaker zet deur open voor de TU/e

Bij de afsluiting van haar werkbezoek vandaag aan de TU/e deed onderwijsminister Jet Bussemaker een oproep aan het bedrijfsleven. "Uit die hoek klaagt men graag dat er in het onderwijs veel niet deugt, maar ik wil het bedrijfsleven vragen zelf meer te investeren in beter onderwijs", zei de bewindsvrouwe. Het bestuur van de TU/e kreeg een open uitnodiging om vooral ook proactief het contact met haar ministerie op te zoeken.

Minister Bussemaker kreeg vandaag in een stevig marstempo meer inzicht in de plannen van de TU/e voor de langere termijn en werd bijgepraat over het  Bachelor College en over de mogelijkheden die de Eindhoven School of Education (ESoE) ziet voor het verhogen van het aantal academisch geschoolde docenten in het middelbaar onderwijs. Natuurlijk ontbrak ook de technische hardware niet: ze bezocht tussendoor de wereldkampioenen van het robotteam van Tech United, bekeek de robot die oogchirurgie kan optimaliseren en wierp een blik onder de motorkap van diverse testvoertuigen in het Automotive Lab van de faculteit Werktuigbouwkunde.

Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, presenteerde de minister in het kort de hoofdlijnen van dit nieuwe onderwijsconcept en gaf ook al enkele van de eerste resultaten die het heeft opgeleverd. Bussemaker noemde de stijging van het aantal vrouwelijke eerstejaars met vijftig procent (van tweehonderd naar driehonderd) significant.

Drie eerstejaars vertelden aansluitend iets over hun ervaringen. Evelien van Wijnen, die vorig jaar na het behalen van haar bachelor Bouwkunde overstapte naar Biomedische Technologie, vindt dat het algehele niveau er zeker mee omhoog is gegaan en dat met dit model de grenzen tussen de faculteiten steeds meer vervagen. Bussemaker wilde vooral weten of de studenten ook echt vonden dat ze beter begeleid werden, of het werktempo te doen was en of men het prettig vond vaker gecheckt te worden of het kennisniveau voldoende aanwezig is. Annabel Romijn, eerstejaars Technische Natuurkunde, was enthousiast: "Dit onderwijsmodel motiveert me echt om te leren en ik doe het hier nog beter dan op de middelbare school."

Industrial Design-student Boudewijn van de Voort gaf wel aan dat het onderwijsmodel van zijn opleiding momenteel nog wringt met dat van het Bachelor College. Lemmens: "Dat leert dan maar weer eens dat niet alles in een jaar perfect te realiseren is. Dat zal volgend jaar zeker al beter gaan."

Hoogleraar Douwe Beijaard van de ESoE ging in op de lerarenopleiding. Jaarlijks stromen zo'n 35 studenten in en Beijaard ziet vooral mogelijkheden om studenten die 15 studiepunten behaald hebben alvast te laten starten met de aantekening 'voorlopig eerstegraads bekwaam'. In een jaar tijd zou volgens hem dan de resterende scholing kunnen worden aangeboden binnen een zogeheten inductieprogramma. "Hiervoor moeten goede afspraken gemaakt worden met de school waarop die student dan al werkzaam is."

Bussemaker, die hoge prioriteit geeft aan meer academisch geschoolde leraren en die de Tweede Kamer daarover vorige week een brief stuurde, wilde graag meer weten van de Eindhovense plannen. "Ik zou u willen uitnodigen om mijn brief aan de Kamer goed te lezen en te kijken of de zaken die wij daarin voorstellen ook werken voor de ESoE."