Vuurspuwen met Hephaestus. Foto | Jaap Schuit

Werktuigbouwers in vuur en vlam

Een fijn lentezonnetje, geen wind - de weersomstandigheden waren maandagavond ideaal, op het grasveld bij het Auditorium. Daar hield het Eindhovensch Werktuigkundig Dispuut Hephaestus een workshop vuurspuwen voor studerende faculteitsgenoten.

<link http: dispuuthephaestus.nl external-link-new-window externe link in nieuw>Hephaestus is met zijn anderhalf jaar een nog jong dispuut, dat momenteel veertien leden telt. Hoofdbezigheden van het herengezelschap zijn “borrelen en beunen: het vervaardigen van metaalconstructies en metalen voorwerpen”, vertelt Jaap Schuit, ‘quaestor’ (penningmeester) van het tweede bestuur.Twee keer per jaar organiseert het dispuut een activiteit voor moedervereniging Simon Stevin. Na een barbecue in de markthal van MetaForum eerder dit jaar vonden de werktuigbouwers de tijd nu rijp om anderszins de fik erin te zetten, met een workshop vuurspuwen bij het Auditorium. “Met ons dispuut hebben we, ter ere van onze eerste dies, al eens zo’n workshop gedaan en dat was ons goed bevallen”, aldus Schuit. Hephaestus, waarnaar het dispuut is vernoemd, is bovendien niet alleen de Griekse god van de smederij, maar ook van het vuur, verklaart de student.Achttien studenten, vooral leden van Simon Stevin, gingen de hete uitdaging gisteravond aan onder begeleiding van ‘vuurkunstenaar’ Frank Wijnhoven van Army of Fire. Schuit deed zelf niet mee, maar herinnert zich nog zijn eigen vuurspuw-debuut van vorig jaar: “Het is toch wel een avontuur. Je hebt een heel kleurenpalet aan vlammen vlak voor je, echt heel gaaf”.
Eng vond hij het niet, in tegenstelling tot een vrouwelijke deelnemer gisteravond die door groepsgenoten en toeschouwers toch wel even over de streep moest worden getrokken. Schuit: “Je staat met z’n allen in een cirkel en probeert elkaar te enthousiasmeren om dóór te gaan. En dat is gelukt”.
Hoewel twee kleine brandblussers en een EHBO-trommel klaar stonden, liep niemand verschroeide wenkbrauwen of andere verwondingen op.
Studievereniging Intermate van Technische Innovatiewetenschappen zette in 2008 een wereldrecord door met 269 mensen tegelijk vuur te spuwen - een prestatie die anderen intussen alweer overtroffen. Een mooie uitdaging voor Hephaestus om dit record terug naar Eindhoven te halen? Schuit sluit het niet uit: “Een leuk idee voor de volgende keer”. Na afloop van de workshop werd er -uiteraard- ook nog geborreld, “even de oliesmaak uit de mond spoelen”.