Diwali in de Kapel

Een Indiase cateraar, zeer veel lampionnen en een heleboel mensen in traditionele Indiase klederdracht maakten afgelopen zaterdag van de Eindhovense Studenten Kapel een bijzondere plek. Deelnemers van Indiase en niet-Indiase afkomst kwamen er om Diwali te vieren met een diner dat afgewisseld werd met dans en muziek. Het was georganiseerd door Indiase studenten van de TU/e in samenwerking met stichting Tint en Internationale Studentenvereniging Cosmos.

De Eindhovense Studenten Kapel aan de Kanaalstraat was zaterdag verlicht met meer dan vijftig lampionnen en honderden kaarsen om sfeer te geven aan het Diwali feest. Het is voor Indiase mensen een belangrijk feest, te vergelijken met het Nederlandse kerstfeest. Van donker naar licht, van goed naar kwaad, dat is wat er dagenlang gevierd wordt. Zaterdagavond kwamen honderddertig feestvierders bij elkaar om samen te eten en te dansen.

Tussen de verschillende gangen van de Indiase maaltijd door kregen deelnemers optredens en workshops voorgeschoteld. Werktuigbouwkundestudent Rajiv Hemani deed voor hoe een vechtdans waarbij stokjes gebruikt worden er sierlijk uit kan zien. De band Vedas speelde Indiase muziek met een trio van viool, gitaar en zang en de ‘Get in touch- group’ die bestaat uit partners van TU/e-medewerkers –voornamelijk PhD’s-   verzorgden een dans.

Tints activiteitenorganisator Heather Donaldson vindt het mooi dat er zaterdag sprake was van intrinsiek feestvieren. “Er werd geen show opgevoerd. Tweederde van de bezoekers was van Indiase afkomst en velen droegen traditionele kleding. Ze vierden echt hun eigen feest.”