Oude bibliotheek wordt grasveld

Vele generaties studenten brachten er uren door: de oude bibliotheek in De Hal. Maar sinds de centrale bibliotheek in MetaForum gevestigd is, staan het oude gebouw uit 1960 en de aangrenzende keten van De Meeuw leeg. Begin oktober wordt met de sloop begonnen, die zal duren tot uiterlijk begin februari 2014.

De vrijgekomen locatie heeft nog geen nieuwe bestemming gekregen, reden waarom er na de sloop een grasveld wordt ingezaaid. Grote obstakels verwacht Ward Derix van Dienst Huisvesting niet bij de sloop, ook al zit er asbest in het gebouw. De verwijdering hiervan is in de planning opgenomen.

De riolering onder de aanbouw van De Hal, in 2006 aangebracht om extra studieplekken te realiseren, wordt vervangen omdat het bestaande riool daar slecht is. Verder wordt de grond onder De Hal afgegraven omdat die vervuild is. Die vervuiling dateert nog van de tijd vóór de bouw van de universiteit, toen het TU/e-terrein dienst deed als stortplaats. In de plaats daarvan komt er zwart zand voor het grasveld.

Na de sloop van de aanbouw van De Hal zal er een betere verkeersverbinding voor fietsers en automobilisten ontstaan tussen Helix en Vertigo. Daarmee wordt de oude weg weer in ere hersteld, omdat de keten voor een groot deel op de oude verbinding stonden.

Slopen zonder overlast is niet mogelijk en Derix verwacht dan ook wel enige overlast: “Maar die proberen we echt zo veel mogelijk te beperken. Er komen hekken van vier meter hoog om de werkzaamheden te staan. We gaan water sproeien om het stof zo min mogelijk te laten opdwarrelen. Maar we kunnen niet alle overlast tegenhouden, zeker niet wat het geluid betreft. Binnenkort gaan we de omwonenden, de bewoners van Matrix, Vertigo en Helix, uitgebreid informeren over de werkzaamheden.”

Op www.tue.nl/werkzaamhedencampus staat de laatste stand van zaken met betrekking tot overlast. Klachten kunnen worden gemaild naar BTDstor@tue.nl.