Gastdocent in vurige discussie met ex-liefje in de collegezaal.

Theatrale overval tijdens college

De schrijfblokken liggen klaar op de opklaptafeltjes van collegezaal 2, de eerste formules zijn er al op gekrabbeld. Of zijn gehoor het nieuws over klokkenluider Edward Snowden gevolgd heeft, wil de onverwachte gastdocent weten. Over NSA, PRISM, spionagepraktijken, internetcriminaliteit. “Maar bent u ook gewaarschuwd voor míj?”

Wie van zijn toehoorders een account heeft, polst Mark Verkloten - op Facebook bijvoorbeeld. Een zaal vol opgestoken handen. “En wie heeft er een account op Lexa, eDarling, Parship, Gaydating, Fuckbook? Je kunt je hand best omlaag houden, hoor - maar ik heb hier een volledige file met al jullie gegevens.”

Zijn daaropvolgende monoloog over hoe mensen op internet “een totaal andere versie van zichzelf” neerzetten, wordt onderbroken door een studente die naast de trap zit. “Eh, het is misschien een beetje een domme vraag, maar waar gaat dit naartóe?” Een ex van Verkloten, blijkt al gauw. “Dames en heren, mag ik u even voorstellen: dit is mijn lieffie. Lieffie, de zaal. Zaal, mijn lieffie.”

Een felle discussie ontstaat, waarin beiden geliefden elkaar -aanvankelijk tot licht ongemak van de zaal- bestoken met verwijten, afgewisseld met passievolle herinneringen. Halverwege het verbale vuur zwelt het geroezemoes in de zaal echt aan. “Je voelde heel duidelijk: nú hebben ze het door”, blikt Verkloten, in werkelijkheid acteur Mark Kraan, na afloop op de gang terug.

Samen met actrice Ellen Parren, zijn zogenaamde ex, zet hij dinsdagmiddag voor even het college Variabelen, Dimensies en Dynamica (VDD) op zijn kop. Studenten prikkelen, ze “éven uit hun wereld halen en iets anders laten meepikken”. Dat is volgens programmamaker Marieke Kruithof van Studium Generale het idee achter de stunt die gisteren en vandaag in het Auditorium zes keer werd opgevoerd. Het korte stukje ‘guerillatheater’ werd geschreven door theatermaker Oscar Kocken.

“Wat is dít, jongen?”, vraagt één van de studenten in zaal 2 zich vanmiddag hardop af. Eén meisje verzucht: “Dit college ís al zo kort”. Dat laatste was ook de bedenking van sommige docenten toen ze door Studium Generale werden benaderd voor de promotiestunt. Kruithof: “Sommigen zagen het niet zitten, die hebben alle tijd hard nodig voor hun college. Maar anderen waren gelukkig heel enthousiast.”

De beduusde studenten worden overigens niet in totále verwarring achtergelaten: op een groot scherm wordt verwezen naar het programma en de site van SG, voor nog meer prikkeling en verwarring.

Het is niet voor het eerst dat Studium Generale aan het begin van het collegejaar TU/e'ers op onverwachte plekken overvalt. Eerdere jaren doken onder meer muzikanten op in de toiletruimtes van het Auditorium en waren er culturele verrassingen in liften.