Intro 2014 | Terugblik op overwegend geslaagde week

Vanmiddag zal de Centrale Intro Commissie (CIC) met verenigingen de Intro van afgelopen week evalueren. Aandachtspuntjes zijn de lunch, geluidsoverlast en het gebruik van de WipwApp op de dinsdag. Over het algemeen kijken organisatoren terug op een geslaagde week.

Jim Stolk, voorman van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE), is in grote lijnen positief gestemd over het verloop van de introductieweek. De programmering had dankzij goede aanpassingen door de CIC, weinig last van het mindere weer, vindt hij. Het bier mocht tijdens de Cantus dan snel als frisbee worden gebruikt; dat had volgens Stolk meer met de smaak te maken, dan met zijn alcoholvrije status. “Ik denk ook dat de vooraf uitgedeelde poncho's de studenten tot gooien hebben uitgedaagd.”

Toch liep volgens Stolk niet alles even vlekkeloos. De WipwApp, die de studenten blind door de stad moest gidsen, bleek slecht te functioneren. Stolk: “Dat heeft voor veel verwarring en ergernis gezorgd. Dit kan in de toekomst beter op een andere manier.”

Datzelfde geldt volgens de FSE-president ook voor de voedselpakketten, die kennelijk te ruim waren ingeschat. Stolk: “Dat was veel extremer dan in andere edities. Ik heb vrijdagmiddag nog containers vol brood zien staan.”

Tim Beishuizen, voorzitter van de CIC, noemt de lunch een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar. “Het was lekkerder en gevarieerder. Wel is zo dat we de pakketten te groot maakten. We adviseren de commissie van volgend jaar minder volle tassen te maken en dan extra voedsel achter de hand te hebben voor wie meer wil.”

Stolk stipt ook nog de geluidsoverlast in de Markthal aan. Hij ving er via Twitter de nodige klachten over op en maakte er naar eigen zeggen zelf tot tweemaal toe melding van; ook bij de CIC. “Ik hoorde dat mensen met groepen tegelijk de hal uit vluchtten voor het lawaai. Met de klachten is volgens mij niets gedaan.”

Dat laatste spreekt Beishuizen tegen. “We hebben een keer het geluid zachter gezet. Volgens mij was het geluid niet dusdanig hard dat het stoorde. Je kan ook iets verder weg gaan staan van het podium.”

Beishuizen wil benadrukken dat heel veel goed is gegaan deze Intro. “De trainingen op de donderdag, waarvoor de eerstejaars zich via een app hadden ingeschreven, kenden geen problemen. En we vinden het programmaonderdeel bij de IJzeren Man ook een aanrader voor volgend jaar. We zijn wel achter gekomen dat dit onderdeel erg weersafhankelijk is, maar een opfrismoment op de donderdag is best lekker.”

Ook Hay Becks van Safety & Security blikt terug op een tamelijk vlekkeloos verlopen introweek. “Alleen door het weer moesten we soms wat schuiven met het programma”, maar daar was in de draaiboeken al rekening mee gehouden. "Met het Auditorium en het SSRE hadden we goede alternatieve eetlocaties voorhanden. En het FesTUval moest verplaatst van het KOE-veld naar de Markthal."

Het weer heeft in de hele week niet tot afgelastingen geleid. De kou tijdens de afsluitende Cantus leidde tot veel kippenvel bij de feestvierders, maar bij de EHBO bleef het rustig. Becks: “Eén student is onder een warme douche gezet. Dat mag geen naam hebben op meer dan tweeduizend aanwezigen.”

Meer foto’s van de intro zijn<link https: www.flickr.com photos introcursor _blank external-link-new-window externe link in nieuw> hier te vinden.