Slechts “heel vage plannen” voor Starbucks op TU/e-terrein

Als een lopend vuurtje ging het dinsdag op Twitter rond: ‘Starbucks krijgt vestiging op TU/e’. Dat zou een medewerkster van de Amerikaanse koffieketen op de High Tech Campus een dag eerder hebben gezegd. De TU/e bevestigt dat Starbucks interesse heeft in een vestiging op de campus, maar een concreet voorstel ligt er nog allerminst.

Starbucks lijkt nadrukkelijk kansen te ruiken in Eindhoven; in relatief korte tijd opende het bedrijf vestigingen bij Eindhoven Airport, op het station en de High Tech Campus. Na ook koffiebars te hebben geopend op de universiteitsterreinen van Rotterdam en Tilburg, heeft Starbucks volgens online geruchten nu haar zinnen gezet op de TU/e.

Monique Kuyck van Dienst Interne Zaken bevestigt dat er interesse in vanuit het bedrijf. “Het klopt dat we er heel vaag mee bezig zijn, maar er is absoluut nog geen plek of datum. We hebben een paar plaatjes voorgeschoven gekregen, maar nog niks in cijfers.”

Kuyck legt uit dat TU/e’s huiscateraar Eurest een contract heeft met Starbucks en “het concept Starbucks mag brengen”. Dat wil trouwens niet zeggen dat de medewerksters in een eventuele TU/e-koffiebar in Eurest-tenue gaan rondlopen: “De uitstraling zou totaal Starbucks zijn”.

Ze vervolgt: “Ik weet dat er allerlei plannen zijn om de campus te verlevendigen en eerlijk is eerlijk, het zou natuurlijk heel leuk zijn om zoiets op ons terrein te hebben. Ik denk dat vooral veel studenten er heel blij van zouden worden. Maar dat geldt voor al dat soort concepten; een ‘AH to go’ zou ongetwijfeld ook goed vallen”.

Maar, zo beklemtoont Kuyck opnieuw, “vooralsnog zit het allemaal nog echt in de geruchtensfeer. De hele TU/e moet op minder vierkante meters gaan huizen, we moeten eerst maar eens bekijken of iedereen binnen de universiteit een goede plek kan krijgen. Van daaruit kunnen we eens verder gaan kijken. Als alles klopt en het kan, ben ik de laatste die ‘nee’ zegt. Maar de belangen van de universiteit staan voorop. We weten op dit moment gewoon niet wat de consequenties van een Starbucks-vestiging voor de TU/e zouden zijn, ook in financieel opzicht”.

Starbucks gaat niet in op een mogelijke uitbreiding in Eindhoven en houdt zich in een reactie op de vlakte. Woordvoerster Christine Reiber laat weten “dat Starbucks altijd kijkt naar de mogelijkheden om verder te groeien. […] Momenteel hebben we hier echter geen verder nieuws over te delen”.