Maryam Mirzakhani.

Vrouw wint ‘Nobelprijs’ voor de wiskunde

Voor het eerst heeft een vrouw de prestigieuze Fields Medal gekregen: Maryam Mirzakhani van Stanford University. De prijs wordt algemeen beschouwd als de Nobelprijs voor de wiskunde. Onder anderen ook Manjul Bhargava, hoogleraar in Leiden, wint de medaille.

De 37-jarige Mirzakhani komt uit Iran en promoveerde aan Harvard. “Het is een grote eer”, zei Mirzakhani in een reactie. “Ik weet zeker dat nog veel meer vrouwen de komende jaren deze prijs zullen krijgen.” Mirzakhani leverde een grote bijdrage aan de wiskunde van de geometrie en de patronen van allerlei theoretische objecten en oppervlakten.

Manjul Bhargava is hoogleraar aan Princeton University, maar sinds 2010 ook aan de Universiteit Leiden. Hij richt zich op analytische algebraïsche getaltheorie. Een andere laureaat, Artur Avilla, is de eerste Zuid-Amerikaanse wiskundige die deze eer te beurt valt. De vierde winnaar is Martin Hairer van de University of Warwick.

De medailles zijn uitgereikt tijdens een internationaal congres in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. Ze worden elke vier jaar vergeven, meestal aan drie of vier wiskundigen tegelijk.