Thêta op trainingskamp in sevilla

Focussen op roeien in Sevilla

Roeien, eten, slapen, roeien, zonder prikkels van studie of andere bezigheden. Met die insteek vertoeven veertien roeiers van Thêta momenteel in het Zuid-Spaanse Sevilla. Het intensieve tiendaagse trainingskamp moet de Thêtanen klaarstomen voor het aankomende wedstrijdseizoen.

Zuid-Spanje is al jarenlang een geliefde bestemming voor roeiverenigingen uit binnen- en buitenland. Het Canal de Alfonso XIII, dat door de oude stad van Sevilla loopt, is een “mooie, brede baan waar je met veel boten naast elkaar kunt liggen”, weet wedstrijdcommissaris Elke Aarts van Thêta.

Veertien roeiers van Thêta -uit de middengroep en ouderejaars van de vereniging- zijn momenteel in Sevilla. Ook topsportster en verenigingsgenoot Lisa Scheenaard is in Spanje, maar zij zit daar in eerste instantie vanuit de Nederlandse roeibond, vertelt Aarts. Daarnaast reisden ook drie coaches van Thêta af naar Sevilla, evenals Diederik de Boorder, hoofdcoach vanuit het Regionaal Talenten Centrum (RTC) Roeien.

Voorafgaand aan het trainingskamp was er een week vol testen in Nederland. Het buitenlandverblijf werd vervolgens afgetrapt met het bespreken van de resultaten en het samenstellen van trainingsprogramma's door de Deense inspanningsfysioloog Kurt Jensen, die speciaal voor het trainingskamp werd ingevlogen.
“Alle roeiers hebben verschillende afstanden moeten afleggen op de ergometer en Kurt kan daaruit afleiden hoe iemand er fysiek voor staat. Op basis daarvan is voor iedereen een individueel trainingsschema gemaakt”, verduidelijkt Aarts. Het idee van het trainingskamp is dat de Thêtanen zich in Sevilla “even volledig kunnen focussen op het roeien en stappen kunnen zetten - individueel, maar ook samen in een boot”.

Ook studentenroeiverenigingen uit onder andere Tilburg, Utrecht en Amsterdam zijn momenteel in de Zuid-Spaanse stad op trainingskamp. De clubs trekken volgens Aarts veelvuldig samen op uit vanuit de RTC's voor het roeien. “Een deel van hun boten is ook meegegaan met onze botenwagen.” De verenigingen trainen in Sevilla ook deels gezamenlijk, “samen roeien in een viertje of een acht, of tegen elkaar sparren. Je ligt daar in het water naast degene die je straks ook in wedstrijden tegenkomt”.

Op 22 en 23 februari is het eerste wedstrijdweekend in Delft - één van de meetmomenten voor de Nederlandse roeibond om te kijken wie de beste roeiers zijn, die eventueel kunnen gaan deelnemen aan roeiprojecten op landelijk niveau. Thêta hoopt dat, behalve Lisa Scheenaard, meer roeiers vanuit de Eindhovense studentenroeivereniging “aansluiting kunnen vinden” bij de bond.

Aarts heeft verder goede verwachtingen van de middengroepen en ouderejaars, maar ook van de drie eerstejaarsploegen van Thêta. “Ze kunnen nu al goed meekomen, hopelijk kunnen ze komend seizoen met succes gaan varen.”
Verder is Thêta, samen met andere RTC’s in Nederland, bezig met het opzetten van een lichte-mannen-acht “waarin Thêta mogelijk kan gaan meedoen aan het WK”. Begin april start het korte-baanseizoen voor de roeiers, met onder andere de Varsity, “waar je dé klasserende blikken kunt halen”.

Lees meer over het verblijf van de Thêtanen in Sevilla op de site van de vereniging.