Roeiers van Thêta in actie l Foto: Bart van Overbeeke

TU/e en Thêta zetten koers op Olympisch succes

De TU/e gaat samen met de Eindhovense Studenten Roeivereniging Thêta investeren in toproeien. Het is de bedoeling om Eindhovense studenten te laten uitblinken op de Olympische Spelen van Rio de Janeiro in 2016 en de daarop volgende olympische krachtmeting in 2020.

Rector magnificus Hans van Duijn nam in november 2012 het initiatief. Hij zocht contact met Thêta-voorzitter Bregje de Wildt en vandaag brengen ze hun gezamenlijke droom naar buiten. De Wildt: “Op de Olympische Spelen van 2000 en 2004 waren nog Eindhovense toppers aanwezig. Daarna is niemand van Thêta meer doorgebroken naar de nationale top. Het ontbreken van Eindhovense studenten op de Spelen in Londen is aanleiding om gezamenlijk te kijken wat nodig is om de stap naar de absolute top te maken."

Waar het internationale roeien sterk professionaliseert, Nederland een top-5 positie ambieert en roeien focussport van NOC*NSF is, wil de TU/e sportieve toppers behalve een gedegen studie ook de kans bieden hun droom te verwezenlijken, vertelt de Thêta-voorzitter. Volgens haar kan de roeisport  dankzij de aanwezige expertise op de TU/e op technologisch gebied sterk verbeteren.

In het plan “TU/e & Thêta op naar 2020” speelt scouting van jonge talenten een prominente rol. De Wildt: “Scouts van Thêta zullen in de regio op middelbare scholen zoeken naar ambitieuze bètascholieren. Met drie verschillende fysieke testen gaan we kijken of er talent schuilt onder deze groep."

Het gaat daarbij om een test met een ergometer ofwel roeiapparaat. De scholieren mogen zich verder uitleven op een zogeheten handtrapfiets. "Dat is een soort spinfiets maar dan met een heel groot voorwiel waarbij je niet alleen op pedalen moet trappen maar ook je handen gebruikt", verduidelijkt de Thêta-voorzitter. Tot slot is er nog de dyno-test waarbij wordt gemeten hoeveel Watt de scholieren kunnen leveren bij een toenemende weerstand.

Behalve middelbare scholen, wil Thêta op korte termijn ook de Open Dagen van de TU/e en landelijke beurzen afschuimen om talent te ontdekken. De Wildt: "Eind maart willen we zeker aan de slag, zodat scholieren nog op tijd een keuze kunnen maken voor de TU/e."

Het College van Bestuur investeert in 2013 en 2014 jaarlijks 60.000 euro in Thêta, vertelt de bestuursvoorlichter desgevraagd. Het grootste deel van dit bedrag zal opgaan aan een nieuwe coach voor de roeiers. "Daar staan wel uitdrukkelijk tegenprestaties van Thêta tegenover, zoals projecten rond innovatie en sport, extra naamsbekendheid voor de TU/e en de genoemde scoutingprogramma." Na twee jaar zal worden gekeken of er voldoende progressie is geboekt.

De studentenroeivereniging beschikt al over een uitstekende accommodatie en heeft goed materieel. De aandacht gaat daarom vooral uit naar meer professionele coaching om jeugdig talent op het juiste spoor naar de Olympische Spelen te zetten. Thêta hoopt dit alles te realiseren in samenwerking met het Regionaal Talenten Centrum (RTC) waar ook de studentenroeivereniging Tilburg in participeert. "In combinatie met RTC zijn alle randvoorwaarden aanwezig om talenten optimaal te faciliteren”, meent De Wildt.

"Ons doel is om minimaal één Eindhovens talent van de TU/e naar Rio de Janeiro te krijgen. In 2020 hopen we minstens drie TU/e-studenten naar het hoogste sportpodium van de wereld te loodsen. Als dat lukt, beschouwen we onze missie als geslaagd."