Paul Koenraad. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Sirius-erkenning en nieuwe directeur voor Honors Academy

Prof.dr. Paul Koenraad is benoemd tot wetenschappelijk directeur van de TU/e Honors Academy. De hoogleraar (Technische Natuurkunde) is per 1 januari in deze functie begonnen en richt zich op het verder uitbreiden en inrichten van de Honors Academy aan de TU/e.

De Honors Academy biedt talentvolle studenten de mogelijkheid hun eigen interesses verder uit te diepen, een eigen uitdaging te creëren en grenzen te verleggen. De bedoeling is om een verdieping aan te brengen in de studie.

De Academy heeft op dit moment zes tracks. Elk van deze programma’s is gericht op één van de 'strategic areas' of op een multidisciplinair onderzoeksdomein van de TU/e. Het traject vindt plaats naast de eigen bacheloropleiding en bestaat uit dertig studiepunten.

De TU/e mikt op een grotere deelname aan de Honors Academy, minstens zeven procent van de tweedejaars studenten. Dit laatste is een prestatieafspraak tussen de TU/e en het ministerie van OCW, samen met de formele Sirius-erkenning voor excellentietrajecten die de Academy onlangs kreeg. Het Sirius-programma (dat wordt gefinancierd door het ministerie van OCW) wil excellentie in het hoger onderwijs -helpen- bevorderen.

Paul Koenraad gaat als directeur de Honors Academy verder vormgeven en uitbreiden. De TU/e heeft de ambitie studenten via dit programma voor te bereiden op wetenschappelijk, maatschappelijk en persoonlijk leiderschap. Daarnaast wil de universiteit via het programma ervaring opdoen met nieuwe onderwijsconcepten en zoeken naar mogelijkheden om ook in het reguliere onderwijs die nieuwe onderwijsconcepten in te voeren.

Volgens het oordeel van de Sirius Expertcommissie blijkt uit het TU/e-voorstel een ‘gestructureerde, krachtige, instellingsbrede aanpak’, heeft de universiteit ‘een heldere visie op excellentie’ en heeft zij ‘de vraaggerichtheid van het excellentieprogramma helder verwoord’. Koenraad zal als wetenschappelijk directeur nauw samenwerken met de huidige coördinatoren en inspiratoren van de zes tracks in de Honors Academy en de leiding van het Bachelor College.

Koenraad is sinds 2007 hoogleraar aan de faculteit Technische Natuurkunde op het gebied van Halfgeleider Nanofysica. Verder is hij onder meer algemeen coördinator van het minorprogramma aan de TU/e, onderwijsdirecteur van onderzoekschool COBRA en, sinds afgelopen jaar, verantwoordelijk voor de door NWO erkende Graduate School Photonics.

Bron: Persteam TU/e