Masterstudent TU/e scoort Onderzoekstalentbeurs NWO

Masterstudent Alain Starke (Innovation Sciences) heeft, als enige TU/e’er deze ronde, een Onderzoekstalentbeurs van NWO in de wacht gesleept. Met dit geld -zo’n 170.000 euro voor in principe drie jaar- gaat Starke binnen de afdeling Human-Technology Interaction onderzoek doen naar de invloed van iemands sociale netwerk op diens energiegebruik. In het verlengde daarvan wil hij bekijken hoe bijvoorbeeld bedrijven beter energiebesparende maatregelen kunnen aanbevelen.

Facebook dat je erop wijst hoeveel mensen een bepaalde artiest of tv-serie leuk vinden, maar bijvoorbeeld ook laat zien welke vriend of vriendin een band of muzikant liket: beide aanbevelingen hebben een verschillende uitwerking op de gebruiker, stelt Starke. Dat vriendenaspect, de rol van iemands sociale netwerk in diens keuzes, staat in zijn beoogde promotieonderzoek centraal.

Starke gaat zich hierbij richten op het energiegebruik van mensen, op welke energiebesparende maatregelen ze nemen en vooral: onder invloed van wie? In hoeverre luister je bijvoorbeeld naar de bevriende buurman, die vrijblijvend tipt dat je je vloer eens zou moeten isoleren? Of is het advies van de expert, die écht verstand van zaken heeft, toch doorslaggevender?

‘With a little help from my friends: Integrating social network arguments in recommender systems to provide tailored, trustworthy advice in the energy domain’ is de noemer waaronder de student, zijn afstudeerbegeleider dr.ir. Martijn Willemsen en prof.dr. Chris Snijders het voorstel begin januari indienden bij NWO. Daarna namen twee wetenschappers van buiten de TU/e de plannen onder de loep.

De peer reviewers voerden onder meer aan dat er op social media al veel gebeurt, bijvoorbeeld in de vorm van competities op het gebied van besparing, “maar wij willen het echt doortrekken naar onder meer aanbevelingssystemen en waarvan mensen hun keuzeproces nou echt laten afhangen. Welke wisselwerking is er tussen de -puur informatief gezien- beste aanbeveling en iemands uiteindelijke keuze? Hoe sterk is de sociale invloed?”.

De NWO-beurs is volgens Starke zeker doorslaggevend geweest voor het kunnen starten van dit promotieonderzoek: “Het is maar de vraag of er anders geld voor was geweest”. De student was intussen ook een heel eind gekomen in zijn sollicitatie voor een andere promotieplaats, “maar dit onderzoek gaat over een onderwerp dat ik echt zélf kon schrijven en vormgeven. Daarom zag ik deze beurs als een grote kans”.

Onderzoekstalent is een beurs voor ‘jonge talenten die een aantoonbare ambitie hebben een carrière als wetenschapper op te bouwen’. NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen honoreerde deze ronde 35 van de 132 ingediende onderzoeksvoorstellen. De geselecteerde talenten verdelen samen een bedrag van 5,3 miljoen euro.

Klik hier voor de Besparingshulp die Starke al ontwikkelde in het kader van zijn afstuderen.