De URE10. Foto | Bart van Overbeeke

URE laat Silverstone schieten na te korte testtijd

University Racing Eindhoven (URE) heeft Formula Student in Silverstone afgelopen weekend moeten laten schieten. De TU/e-studenten hadden volgens teammanager Sjoerd Knippenberg te weinig tijd om hun nieuwe, vierwielaangedreven URE10 goed te testen; de auto was volgens hem daardoor nog niet betrouwbaar genoeg om in Engeland aan de start te verschijnen.

Bij de onthulling op 1 juli was de planning nog dat de URE10 zou gaan debuteren op het circuit van Silverstone, een ruime week later. Vlak voor de wedstrijd besloot het team echter “dat de auto nog niet betrouwbaar genoeg was om de veiligheid te waarborgen. Je wilt de auto niet bij de eerste race meteen stukrijden.” Het team kwam volgens Knippenberg eenvoudigweg testtijd tekort, “we hadden nog niet alle onderdelen voldoende kunnen controleren en valideren”.

De race op het circuit van Silverstone geldt als een belangrijke wedstrijd in de aanloop naar de Formula Student in Duitsland, die wordt gezien als het WK binnen de universiteitscompetitie. Knippenberg noemt het “inderdaad vervelend” dat het team die voorbereiding nu is misgelopen. “Maar we hebben alle tijd hard nodig om te zorgen dat we überhaupt klaar zijn voor Duitsland.” Formula Student Germany begint op 28 juli, in augustus gevolgd door races in Oostenrijk en Spanje.

URE is nu vooral druk met het testen van de auto en is daarvoor onder meer veelvuldig te vinden op een groot parkeerterrein in Ommel dat dienst doet als testparcours. Veel meters maken is het voornaamste devies en “testen of alles wel werkt zoals verwacht”.

In Duitsland wachten het team vier soorten races, waarin onder andere het acceleratievermogen en het bochtenwerk van de URE10 op de proef worden gesteld. Ook rijden de deelnemers er een circuit en een endurance-race van 22 kilometer “om te zien of de auto het ook langer volhoudt dan één ronde”. Daarnaast zijn er verschillende evenementen waarop het team onder andere zijn ontwerp, businessplan en begroting mag toelichten.

URE streeft volgens Knippenberg “natuurlijk” naar een podiumplaats op de Duitse Hockenheimring, maar of deze ambitie realistisch is, “zou ik nu nog niet durven zeggen. We gaan kijken hoe de auto zich daar verhoudt en proberen er natuurlijk álles uit te halen”.