Foto | Rien Meulman

Sluitstuk | Meer tablets op tafel

Als het aan masterstudente Kim Starmans ligt, schrijft ze als toekomstig wiskundedocent haar formules niet meer op het schoolbord, maar deelt ze die met haar leerlingen via de tablet. Afgelopen half jaar deed ze bij de Eindhoven School of Education onderzoek naar het gebruik van iPads op de middelbare school.

Hoewel we in ons dagelijks leven voortdurend schermen binnen handbereik hebben, lijken die in het onderwijs juist op afstand gehouden te worden. Voorzichtig wordt er geëxperimenteerd met laptops in de klas, maar smartphones en tablets zijn er nog nauwelijks te vinden, net zoals studies hierover. En dat is een gemiste kans, vindt Kim Starmans.

In het kader van haar combinatiemaster Industrial and Applied Mathematics en Science, Education en Communication volgde ze samen met medestudent Giel Oerlemans een project waarbij een vmbo-klas bij elk vak iPad-onderwijs kreeg. “Docenten denken vaak dat leerlingen snel afgeleid zijn met een tablet voor hun neus en andere zaken gaan doen, zoals chatten. Maar ze vergeten dat papieren briefjes die rondgaan net zo erg zijn. Dat afleiden bleek bovendien erg mee te vallen. Leerlingen vonden de iPad-lessen boeiender en afwisselender. Leuk zullen ze niet zo snel zeggen, het blijft toch leren. En ook vanuit de docenten hoorden we veel positieve geluiden, ondanks de hogere werkdruk en de soms haperende techniek. Het loopt nog niet geheel naar behoren, maar de meerwaarde die tablets kunnen hebben, is voor de deelnemende docenten heel duidelijk.”

Brugklassers van een regionale middelbare school kregen vier maanden lang bij elk vak les met behulp van een iPad. Op haar eigen tablet laat Kim wat voorbeelden zien. “Met PuppetPals kun je leerlingen met poppenkastpoppen conversaties laten voeren in een vreemde taal. De docent geschiedenis gebruikte dezelfde app om een dictator en een koning verschillende bestuursvormen uit te laten leggen. Iemand anders kwam met Nearpod, waarmee je op een interactieve manier een presentatie deelt met leerlingen en tegelijkertijd lesstof kunt evalueren. En zelfs in de gymlessen werden apps gebruikt om de bewegingen van de handstand te analyseren. Hoewel docenten begeleiding kregen in het integreren van de iPad in de lesstof, werd er aangegeven dat het uitzoeken welke apps geschikt zijn erg tijdrovend is. Ook zijn veel lesmethodes nog niet voldoende aangepast aan de nieuwe vorm van lesgeven.”

Er ligt dus nog veel werk voor onderwijskundigen, docenten en educatieve uitgeverijen. Toch denkt Kim dat tablet-onderwijs de toekomst heeft. Ze is nu nog druk aan het solliciteren voor komend schooljaar -haar tijdelijke baan als invaldocent loopt bijna af- maar hoopt binnenkort als wiskundedocent bezig te blijven met onderwijsvernieuwing. “Het is eigenlijk heel vreemd dat leerlingen buiten de klas constant met nieuwe media bezig zijn, maar in de schoolbanken alleen pen en papier mogen gebruiken. Je moet als docent weten hoe je nieuwe technologie nuttig kunt gebruiken, daar draait het om. En ja, er gaat minder geschreven worden, maar dat gebeurt nu ook al. Is dat een nadeel? Ach, het scheelt in ieder geval veel turen naar onleesbare hanenpoten...”