Archieffoto | Bart van Overbeeke

Betere audiovisuele voorzieningen en extra geld BMT en IE&IS

Het College van Bestuur trekt structureel meer geld uit om de enorme toename van studenten op te vangen en de kwaliteit van het onderwijs op de TU/e hoog te houden. Er komt in 2014 1,5 miljoen euro bij en vanaf 2015 3 miljoen. Dat geld gaat onder meer naar de audiovisuele voorzieningen in het Auditorium. Ook krijgen de faculteiten BMT en IE&IS meer geld voor onderwijs.

Om de audiovisuele voorzieningen in de benedenzalen van het Auditorium te verbeteren, gaat het College van Bestuur ongeveer een miljoen euro op tafel leggen. Volgend collegejaar kunnen docenten hun colleges digitaal doorlussen naar tweede zalen en hun studenten in die zalen via een scherm zien. Het is een van de investeringen om de toenemende studentenpopulatie goed onderwijs te bieden.

Al twee jaar heeft de TU/e te maken met een forse toename van studenten en voor komend jaar wordt die ook verwacht. Grote groepen moeten de basisvakken van het Bachelor College volgen en de zalen in het Auditorium zijn te klein.  “De colleges worden doorgelust naar tweede zalen met een verouderd analoog systeem. Dat werkt niet goed en docenten komen geregeld met klachten. Het wordt ook als probleem ervaren dat er geen interactie met de tweede zaal is. Daarom maken we nu de overstap naar een digitaal systeem waar een docent goed mee uit de voeten kan”, zegt collegelid mr. Jo van Ham. In acht zalen van het Auditorium zal het systeem komen en tien vakken van het Bachelor College gaan er gebruik van maken. Docenten kunnen hun studenten in de tweede zaal zien zitten en horen via schermen en microfoons. Dat moet communicatie over en weer mogelijk maken.

De investering van een miljoen euro stond gepland voor 2015, laat Van Ham weten, maar die wordt naar voren gehaald. “We willen dat we audiovisueel up-to-date zijn bij aanvang van het nieuwe collegejaar.” Daarnaast is in de begroting 2014 voor de faculteiten Biomedische Technologie en Industrial Engineering en Innovation Sciences meer geld voor het aantrekken van docenten uitgetrokken.