Chinese dansgroep TU/e blij met bereiken halve finale

De Chinese Dance Group Eindhoven is erg tevreden over het bereiken van de halve finale in het tv-programma Everybody Dance Now. De groep bestaat grotendeels uit promovendi en alumni van de TU/e. De dansers gaan nu hard aan de slag om verder te komen tijdens de halve finale op 4 april.

“We zijn erheen gegaan zonder verwachtingen”, vertelt Jing Li. Ze is initiatiefnemer van de dansgroep en promoveerde in 2010 bij de faculteit wiskunde en informatica. "We zijn gevraagd om mee te doen en we dachten 'waarom niet'? We kunnen van andere optredens leren en we hebben de gelegenheid om ons te presenteren. Ik vreesde alleen dat de eerste ronde samen zou vallen met het Chinese Nieuwjaar en dat enkele van onze leden in China zouden zijn. Maar uiteindelijk was het net niet tegelijkertijd."

Jing Li was als masterstudent lid van de studentendansvereniging Footloose en kon op een bepaald moment geen vaste danspartner vinden. Daarop besloot ze een eigen groepje te starten. Eind 2007 begon Chinese Dance Group Eindhoven met vier studenten, vertelt Li, die als een tiener begon met dansen. Inmiddels telt de groep zo'n vijftien leden, waarvan er twaalf in de eerste ronde van Everybody Dance Now meededen.

Deelname aan de Asia Week vorig jaar zorgde ervoor dat de groep nog meer aandacht kreeg en dat heeft indirect ook voor deelname aan het programma gezorgd. "De coördinator van de Asia Week heeft ons aanbevolen bij de makers", vertelt de Chinese Li.

De leden van de dansgroep maken inmiddels deel uit van dansvereniging Footloose en oefenen ongeveer een keer per week. "De choreografie voor het programma hebben we zelf bedacht. Ik ben nu volop video's aan het kijken en aan het nadenken over wat we tijdens de halve finale laten zien." Doordat de jury zo enthousiast was over het optreden en de originaliteit roemde, kwalificeerden de dansers zich direct voor de halve finale.

En dan nog een verzoekje van Jing Li: "Stem alsjeblieft op ons!"

Het optreden van vorige week kun je hier terugzien.