foto | Martin Memelink

Hajraa verhuist feest en camping

Volleybalvereniging Hajraa verhuist zowel de camping- als de feestlocatie van het eigen buitentoernooi, dat dit jaar van plaatsvindt van 23 tot en met 25 mei. De camping moet in verband met bouwwerkzaamheden op de campus uitwijken naar De Hondsheuvels. Met MetaForum is een nieuwe feestlocatie gevonden die vooral akoestische voordelen biedt.

Het nieuwe campingterrein ligt tussen de volleybalvelden en de Orpheuslaan, op een rugbyveld. Hier kunnen tegen de drieduizend kamperende sporters terecht, een vergelijkbare capaciteit als in andere jaren. Wanneer deze camping toch te klein blijkt, kan worden uitgeweken naar een reservecamping, naast de atletiekbaan. Hajraa besluit na de evaluatie van het toernooi of de camping ook in de toekomst op de nieuwe locatie blijft of toch terugkeert naar de universiteitscampus.

De nieuwe feestlocatie wordt de overdekte entree van het MetaForum, waar volgens de organisatie zeker de vijfduizend sporters en feestgangers terecht kunnen waarop wordt gerekend. De TU/e en de brandweer zijn ook met de aangevraagde capaciteit akkoord gegaan. “Hier kunnen we het geluid beter over de massa verdelen”, legt Christopher Geelen van Hajraa uit. “In de tent maakte het altijd een groot verschil of je dicht bij het podium stond of achterin. Ook kunnen we in MetaForum meer met licht doen.”  Het feestprogramma is nog niet rond. Traditiegetrouw zoekt de organisatie hiervoor naar opkomende coverbands en dj’s.

Het MetaForum zelf blijft toegankelijk voor studenten en personeel. Voor het feest wordt een eigen blok met sanitaire voorzieningen geplaatst. Ook komt er een EHBO-post te staan en zijn er bedrijfshulpverleners aanwezig.

Het is niet voor het eerst dat Hajraa schuift met haar evenementenlocaties. Eerder al werd het volleybalterrein zelf verplaatst van de campus naar De Hondsheuvels, toen het evenement uit zijn jasje groeide. Ook de camping verhuisde al eens; van het TeMa-veld tegenover het sportcentrum, naar het grasveld, waar de tentjes tot vorig jaar werden opgezet. De feestlocatie werd niet eerder aangepast.

Het Hajraa Buitentoernooi is met zijn 3.500 deelnemers op 110 velden het grootste grasvolleybal-evenement van Europa. Honderd vrijwilligers staan de organisatie bij. Behalve de gebruikelijke niveaus en disciplines is er dit jaar voor het eerst ook een bedrijvencompetitie. Op de hoofdvelden vindt het Nederlands Studenten Kampioenschap Grasvolleybal plaats.

Geïnteresseerde teams kunnen zich nog via de Hajraa-website inschrijven. De feesten op vrijdag en zaterdag zijn gratis toegankelijk.