Jort Kelder, met aan zijn voeten de ingeleverde smartphones. Foto | Bart van Overbeeke

Bewustwording en netwerken tijdens Eindhovens Studenten Symposium

Sociale media: een zegen of een zonde? Deze vraag stond woensdagmiddag centraal tijdens het Eindhovens Studenten Symposium. Honderdveertig studenten, merendeels van de TU/e, luisterden naar lezingen van onder anderen Jacob van Kokswijk en Jort Kelder. Vervolgens namen ze deel aan workshops die georganiseerd werden door bedrijven. Netwerken, naast een stukje bewustwording.

Always connected: zegen of zonde?’ De drie sprekers tijdens het Eindhovens Studenten Symposium, als onderdeel van de Dutch Technology Week gehouden in de Lichttoren, verschillen hierover van mening. Terwijl Jordi van de Bovenkamp, creatief directeur van Boomerang Create, de voordelen van sociale media op een rijtje zet, gaat gedragsexpert Jacob van Kokswijk juist in op de keerzijde ervan. “Wat je tweet is hoe je bent”, aldus Van Kokswijk. “Het eerste wat een HRM-afdeling doet als je ergens solliciteert, is je tweets lezen. Op basis daarvan kunnen ze je persoonlijkheid afleiden en bepalen of je een risicofactor bent voor het bedrijf.” Bovendien zijn sociale media, in tegenstelling tot Google, niet verplicht gegevens van gebruikers te wissen als die daarom vragen. Van Kokswijk: “Voor sociale media heb je je namelijk zelf aangemeld.”

Ook de derde spreker van de dag, Jort Kelder, blijkt weinig op te hebben met sociale media. De mediapersoonlijkheid begint zijn praatje met de vraag of iedereen zijn smartphone vooraan in de zaal wil leggen. “We gaan eens kijken of jullie twintig minuten zonder telefoon kunnen.” De meeste aanwezigen geven gewillig gehoor aan het verzoek, waarna Kelder zijn verhaal vervolgt met een rij telefoons aan zijn voeten.

Kelder, naar eigen zeggen nog van de ‘papieren generatie’, houdt een persoonlijk relaas met als boodschap: wees voorzichtig met het gebruik van sociale media. Zoals gewoonlijk is de BN’er goed voor uitgesproken meningen, waarbij hij nalaat de hand in eigen boezem te steken. Twitter is in zijn ogen een platform van ‘meninkjes’ waarop vooral bekende mensen met elkaar zitten te praten. Als Kelder aangeeft dat zijn grootste doel is ‘onbereikbaar en alleen te zijn’ barst de zaal in lachen uit. Overigens laat het publiek, dat naast TU/e’ers en leden van het Eindhovens Studenten Corps (ESC) uit enkele studenten van Fontys en Avans bestaat, opvallend weinig tegengeluiden horen.

"We zijn er een beetje klaar mee dat iedereen altijd met zijn telefoon bezig is"

“We hebben dit jaar gekozen voor het thema dat te maken heeft met bewustwording”, vertelt Dian Kroes (vierdejaars Bouwkunde) die het symposium mede-organiseert. “We zijn er een beetje klaar mee dat iedereen altijd met zijn telefoon bezig is.”

Na afloop van de lezingen, als iedereen zijn smartphone teruggevonden heeft, is er een programma van workshops die georganiseerd worden door vertegenwoordigers van bedrijven zoals Philips, Brunel, Capgemini, VDL, NS en Hendriks Bouw & Ontwikkeling. Daarbij zijn de studenten ingedeeld bij workshops die zoveel mogelijk overeenkomen met hun vakgebied en studierichting. Na afloop van de workshoprondes kunnen deelnemers verder contact leggen met de bedrijven tijdens een netwerkborrel en recruitment diner.