Foto | Jeannette Rijks via Twitter

Media-aandacht verrast ‘vliegtuigbouwers’ Boutenslaan

De bewoners van een studentenflat aan de Boutenslaan zijn verrast door alle media-aandacht voor hun lustrumfeest van afgelopen vrijdag. De enthousiaste studenten knutselden bij wijze van feestdecoratie een immens vliegtuig dat zogenaamd de flat had doorboord - maar die creativiteit viel niet bij iedereen in goede aarde. “Het was nooit onze bedoeling om iemand te kwetsen.”

Onder andere Omroep Brabant, het Eindhovens Dagblad, Algemeen Dagblad en Spits behoorden tot de nieuwsmakers die dankbaar aan de haal gingen met het opvallende vliegtuig, waarvan de staart uit een Eindhovense studentenflat stak. Het balletje werd onbedoeld aan het rollen gebracht door de moeder van één van de flatbewoners, die op Twitter een foto deelde van de studentikoze huisvlijt.

Gewoon een huisfeest zoals de bewoners het al jaren organiseren; dat was het studentenfeest aan de Boutenslaan van afgelopen vrijdag, vertelt bewoonster Lieke de Cock. Al was er wel reden voor een 'decoratief extraatje' - namelijk het vijfenvijftigjarig bestaan van de Vestide-flat. Thema van het feest was ‘jungle’ en al brainstormend passeerden onder meer watervallen en neergestorte vliegtuigen de revue. Voor het creëren van een waterval bleek het te kort dag, maar een gecrasht vliegtuig -geïnspireerd op films en series als ‘Lost’- dat leek de bewoners wel wat. “Ons idee was dat een vliegtuig vol bier zou crashen en dat bewoners van de jungle hier vervolgens een feest mee gingen geven”, verduidelijkt De Cock.

Zo’n drie weken noeste arbeid door een handvol bewoners, die aan de slag gingen met onder andere pvc-buizen, hout en rollen zogeheten stucloper, waren het gevolg. Het geknutselde vliegtuig werd uiteindelijk pas een dag voor het feest buiten in elkaar gezet en vervolgens nog een nacht verstopt in het 'papierhok' van de flat. Pas op vrijdagochtend bevestigden de bewoners hun kunstwerk aan de gevel - en dat leverde meteen de nodige bekijks op van passanten op de Eindhovense binnenring en bezoekers van het nabijgelegen park.

Volgens De Cock, studente Technische Natuurkunde, was overduidelijk te zien dat het geen echt vliegtuig betrof en bleven bezorgde telefoontjes richting 112 dan ook uit. Toch was, ondanks de volgens haar overwegend vrólijke reacties, niet iedereen gecharmeerd van de tijdelijke flataankleding. Vooral online reageerden sommige lezers dat ze de actie ongepast vonden, verwijzend naar ‘9/11’ en de ramp met de MH17, die begin vorige week nog landelijk werd herdacht.

Het was de studenten wel even door het hoofd geschoten dat mensen hieraan zouden kunnen denken, bekent De Cock, “maar wij dachten dat het overduidelijk zou zijn dat het om een feestje ging. Het is nooit onze bedoeling geweest om te verwijzen naar 9/11 of de MH17 en al helemaal niet om mensen te kwetsen. Wij wilden gewoon iets ludieks neerzetten en ons feest extra laten opvallen, vooral voor de bezoekers - niet om externe aandacht te krijgen”. Toch vindt ze de positieve aandacht “natuurlijk leuk, we hebben er hard aan gewerkt en dat is het leuk dat je het resultaat terugziet in het nieuws”.

Het feest in de keuken en het trappenhuis van de flat was bedoeld voor bewoners van de flat -voor een groot deel TU/e-studenten- en hun vrienden. Het partijtje werd volgens De Cock bezocht door zo’n tweehonderdveertig mensen. Het vliegtuig is inmiddels weer uit elkaar gehaald.