Prijs TU/e'er voor onderzoek doorligwonden

Universitair hoofddocent Cees Oomens heeft de Nationale Decubitus Award gekregen voor zijn jarenlange bijdrage aan het onderzoek naar doorligwonden. De onderzoeker uit de groep Biomechanics & Tissue Engineering kreeg de prijs, in de vorm van een glazen beeldje, vorige week overhandigd op het Landelijk Decubitus Congres in Kerkrade.

Oomens doet al vijftien jaar onderzoek aan decubituspreventie: het voorkomen van doorligwonden. Hij ziet het toekennen van de Nationale Decubitus Award als een grote waardering voor zijn werk. “Ik vind het ook bijzonder dat ik als ingenieur, zonder medische achtergrond, deze belangrijke prijs mag ontvangen.”

De biomechanicus legt uit waaraan hij de prijs verdiend heeft. “Lang werd gedacht dat doorligwonden uitsluitend ischemisch van aard waren. Dat betekent dat weefsel geen zuurstof en voedingstoffen krijgt en ook geen afvalstoffen meer kan afvoeren, doordat bloedvaten dichtgedrukt worden. Dat is een langetermijneffect. Wij zijn er achtergekomen dat er ook een veel sneller proces bestaat, zogeheten deformatieschade, dat bij een te hoge belasting al na pakweg tien minuten optreedt.”

Gezonde mensen hebben hiervan geen last: die gaan gewoon verzitten op hun bureaustoel, of draaien zich om in hun bed. “Maar voor mensen die bijvoorbeeld bewusteloos zijn, of een dwarslaesie hebben, is deze vorm van decubitus een gigantisch probleem.” Naar aanleiding van de bevindingen van Oomens en zijn collega’s zijn recent de internationale richtlijnen voor decubituspreventie en -behandeling aangepast.

Oomens vindt het belangrijk te vermelden dat het succes van zijn onderzoek niet los gezien mag worden van de multidisciplinaire aanpak binnen de TU/e-faculteit Biomedische Technologie. “Daardoor heb ik mijn eigen biomechanische kennis kunnen combineren met de aanwezige expertise op het gebied van tissue engineering en MRI. Dat is essentieel geweest.”