Foto | Bart van Overbeeke

“Mooi staaltje energiebesparing tonen in Media Markt”

Zo’n vijfenzeventig studenten Electrical Engineering hebben gisteren het leven van de beveiligers bij de Media Markt zuur gemaakt. Met een zelf gefabriceerde afstandsbediening zetten ze in het geniep televisies op stand by. De Volundrcommissie van Thor probeert de studenten met deze soldeerworkshop te enthousiasmeren voor praktische elektronica.

In de voormalige bibliotheek van Potentiaal zette Volundr de studenten EE (voornamelijk eerstejaars, maar ouderejaars waren ook welkom en aanwezig) aan het werk met een soldeerbout en de nodige onderdelen. Na een powerpoint presentatie van voorzitter Tim Meulenbroeks over de do’s and don’ts bij soldeertechniek proberen ze een circuitje te maken dat elke tv die op infrarood werkt, stand by kan zetten en daar ook weer uit kan halen. “Kortom; zij maken een tv-afstandsbediening en gaan die in de Mediamarkt uitproberen”, zegt Meulenbroeks.

Het is de tweede maal dat Thor deze workshop organiseert. Pasquale van Heumen van Thor vertelt dat de animo groot is. “Er zijn nu ongeveer vijfenzeventig deelnemers, vorig jaar waren het er dertig. Daarom geven we de workshop op twee dagen en verdelen we de studenten in vier groepen over twee Media Markten. De ene helft gaat naar Tilburg, de anderen gaan naar Eindhoven. Druppelsgewijs moeten ze naar binnen gaan om daar onopvallend, met een vermomd apparaatje, een mooi staaltje energiebesparing te laten zien.”

Harrie Kuipers, docent Technische vaardigheden EE, juicht de soldeeractiviteit toe. “Dit is verschrikkelijk leuk voor studenten. Goed dat het ze in het begin van hun studie wordt aangeboden door de studievereniging, bij EE zit het niet meer in het curriculum. Vijfennegentig procent van onze afgestudeerden zal nooit solderen in de loopbaan die ze krijgen. Veel praktische dingen worden gesimuleerd met computers, er is minder experimenteel werk. Dus je kunt je afvragen of soldeervaardigheid nog nodig is. Maar het werkt zeker erg enthousiasmerend. “

En dat is precies het doel van Volundr.
Van alle deelnemers blonk Martijn de Kok uit met het beste soldeerwerk, volgens Tim Meulenbroeks. De prijs voor de beste vermomming ging naar Wesley de Leeuw. Hij had zijn circuitje in een speldoos van Fifa 11 verstopt en is daarmee niet betrapt door de bewakers van Media Markt. Dat overkwam een boel anderen wel; twintig studenten is een jaar lang de toegang ontzegd tot de winkel in Eindhoven. Van twee studenten werd bovendien de ID-kaart gescand.

Martijn en Wesley kregen beide als prijs een zogenoemd derde handje, een onmisbaar hulpstukje voor verdere soldeeracties.