Thomas van Westendorp, Thijs Hazenberg, Erik Donkers, Willem Prajitno en Vincent van der Linden met de zelfgelaste prijs en pedelstaf.

Rood pak geeft instructie voor nat pak

De constructiewedstrijd van Simon Stevin; welke Werktuigbouwkundestudent is er niet nat van geworden in zijn eerste jaar? Komende dinsdag is het weer zo ver. Vierenveertig groepen gaan hun vakwerkconstructie testen met de wip die aan de Dommel geplaatst wordt. De constructie die het het langst houdt, wint een handwerkje dat de constructiewedstrijdcommissie zelf lastte.

Om eerstejaars Werktuigbouwkunde de laatste instructies voor de constructiewedstrijd van volgende week dinsdag te geven, gingen wedstrijdcommissieleden Thomas van Westendorp, Thijs Hazenberg, Erik Donkers, Willem Prajitno en Vincent van der Linden op pad.

Bij het college van ing. Willie ter Elst in het Auditorium braken ze in en gaven ze studenten de kans om de laatste vragen te stellen. Vanavond gaan de studenten het ontwerp dat ze eerder maakten en doorrekenden bouwen in de kelder van Gemini Noord. Voorzitter Erik Donkers vertelt dat er met bouten en stalen profielen en staven gewerkt wordt, er hoeft niet gelast te worden.

Dat deden zij al, bij het maken van de prijs. Een replica van de wip waar de constructies mee getest worden. “Een groep van acht studenten gaat op het hoge deel van de wip zitten, in het lage deel ligt water voor het evenwicht. Dat water wordt weggepompt en zo komt er steeds meer kracht op de constructie van de studenten. Tot die het niet meer houdt en dan krijgt iedereen een nat pak”, zo vat de commissie de wedstrijd samen.

Alle eerstejaars krijgen voor het maken van de constructie vijf studiepunten, het deelnemen op de wip is niet verplicht, maar geen van de commissieleden -uit verschillende jaren- herinnert zich dat iemand niet meedeed. “Het is zo’n leuke dag. We hopen op goed weer, dan is het nog leuker.”

De achttien jaar oude wip is dit jaar opnieuw gelakt en de wedstrijdcommissie heeft er een veer-dempersysteem aan toegevoegd. “Dit is een systeem waarmee de wip geleidelijk tot stilstand wordt gebracht met behulp van veren en dempers die normaal dienst doen in een landrover”, zegt Donkers. “We willen voorkomen dat ie weer kapotgaat zoals vorig jaar.”

Bij het college waar net werd uitgelegd hoe je de constructie kunt bouwen en hoe je netjes gebruikmaakt van de voorzieningen in Gemini Noord, had één student een vraag. Of er ook een originaliteitsprijs is? “Nee,  daar zijn wij eigenlijk te lui voor”, bekent Donkers.