Festivalsfeertje en kleurenexplosies bij Holi Run

Letterlijk álles was vol kleur tijdens de eerste Holi Run die SSRE afgelopen zaterdag organiseerde. Het gras, broeken, de oorspronkelijk witte shirts, zelfs ondergoed kon niet beschermd blijven van het vrolijk gekleurde poeder. De TU/e-campus was het toneel voor het hippe kleurenspektakel waarbij deelnemers vijf kilometer ‘hardlopen’ (of beter gezegd: op de één of andere manier vooruit komen) en met kleurstof besproeid worden.

Zo’n 460 startpakketten verkocht studentenvereniging SSRE, met daarin een zonnebril, wit t-shirt, zweetbandje en een zakje poeder. Maar menig poederzakje is al leeg vóór de run, besprenkeld over vriend, vader, dochter of vreemdeling. Hoewel ongeveer een kwart van de deelnemers lid is bij SSRE, en zeker de meeste deelnemers student zijn, zijn alle leeftijden vertegenwoordigd op het evenement. Daar had de organisatie ook voor gepromoot, het moest een evenement voor heel Eindhoven worden.

De zon schijnt nog heerlijk wanneer om 18.00 uur het starschot klinkt voor het Auditorium. Elke kilometer worden de shirtjes wat minder wit. Niet te vermijden stofwolken brengen de deelnemers aan het niezen, vluchtig doorrennen ofwel enthousiast rondspringen.  Steeds een ander kleurtje wordt door vrijwilligers vanuit de emmers omhoog gegooid. Na vijf kilometer en vijf ‘gooipunten’ is geen enkel plekje wit overgebleven op de deelnemersshirts. Gezichten zijn onherkenbaar geworden.

De vrijwilligers zijn niet allemaal SSRE-leden. “Een stuk of twintig onbekenden hebben zich via de website aangemeld om te komen helpen”, zegt Patty Viguurs, lid van de Holi-Runcommissie van SSRE. “Alles liep op rolletjes. Onder de vrijwilligers en de organisatie is helemaal geen stress geweest.” Op de meeste punten vond zij het evenement geslaagd. “Iedereen zat helemaal onder en was vrolijk. Het enige jammere was dat na de run al veel mensen naar huis gingen. Het feestje werd dus voortgezet met een stuk minder mensen.”

Na de run kan iedereen nog extra zakjes poeder kopen. En dat wordt flink aangemoedigd, want zoveel mogelijk poeder is nodig voor de ‘poederexplosies’ tijdens de afterparty. Dj Wouter van Slobbe en Kespa zorgen voor opzwepende housemuziek, opbouwend tot de climax: het moment waarop al het kleurstof de lucht gaat. En zo nog vier keer. Tegen het eind van de avond verschijnen er zelfs emmers waar iedereen handenvol uit kan pakken; overgebleven van de gooipunten tijdens het hardlopen. Bescherm je biertjes, zet je zonnebril weer op, en nog een keer: kleurenexplosie ten top.

Foto’s en de aftermovie verschijnen binnenkort op de website van de Holi Run: www.ssre.nl/holirun