Rechts de beoogde supermarkt in Flux. Foto | Bart van Overbeeke

Supermarkt in Flux pas na de zomer open

De opening van TU/e’s eerste campussupermarkt in Flux loopt een paar maanden vertraging op. Spar University had er deze maand zijn deuren willen openen, maar wacht nog op enkele bouwtechnische aanpassingen aan de ruimte. De uitbater mikt nu op opening aan het begin van het nieuwe collegejaar.

In Utrecht, Amsterdam en Rotterdam is Spar University al een tijdje in bedrijf; Eindhoven en Delft zijn in voorbereiding. Beide 'TU-supermarkten' lopen echter vertraging op; in Eindhoven met enkele maanden, in Delft zelfs met ruim een jaar. De opening van de vestiging daar is, in plaats van komend najaar, nu voorzien voor begin 2017, vertelt Erwin Binneveld van Denk Different, dat de campusformule bedacht en uitbaat. Samen met zijn partner Mirjam Bestebreurtje werd Binneveld onlangs verkozen tot beste supermarktondernemer van de provincie Utrecht.Later vandaag horen de twee, bij de uitreiking van de ZO2Z Award, of ze ook de beste supermarktondernemers van Nederland zijn.

In Eindhoven, straks de vierde vestiging van Spar University, was het vooral nog wachten op de aanleg van onder meer diverse aansluitingen, zoals voor elektra en water, en afvoeren voor bijvoorbeeld de koelingen. De ruimte naast de entree van Flux was volgens Binneveld niet direct al bedoeld voor retail; in de bouw is daar dus niet vanaf het begin rekening mee gehouden. De ondernemer laat zich volgende week door Dienst Huisvesting van de TU/e bijpraten over de vorderingen en vooruitzichten.

Eelco Lagas van Dienst Huisvesting laat desgevraagd weten dat de aanpassingen zo goed als afgerond zijn. Het werk werd enigszins vertraagd vanwege de iets latere oplevering van Flux. Ook moest rekening worden gehouden met reeds geplande tentamens in Flux en een congres in de ruimte naast de beoogde supermarkt. "Het is niet ideaal om daar dan te gaan zitten timmeren."

De campussupermarkt kan volgens uitbater Binneveld, als het bedrijf eenmaal aan de slag kan, in twee tot drie weken worden ingericht. Het bestellen van bijvoorbeeld de benodigde koelingen kost meer tijd, de ondernemer spreekt van acht tot twaalf weken. “Ik gok dat we in de zomer zouden kunnen starten, maar dan is het waarschijnlijk erg rustig aan de universiteit. Zoals het er nu uitziet, gaan we dus open bij de start van het nieuwe academisch jaar.”

“De boodschap voor nu, straks en morgen”, dat is waar Spar University zich volgens Binneveld op richt. Op de Eindhovense campus, waar momenteel nog niet heel veel mensen wonen, zullen ‘nu’ en ‘straks’ volgens hem de boventoon voeren. Afbakbroodjes, een halfje bruin, een sapje, frisdranken, kleine snacks, fruit en salades zijn volgens de ondernemer veel verkochte producten binnen deze categorieën. De supermarkt werkt met 100% self-checkout. Klanten scannen hun producten zelf en betalen zonder tussenkomst van een kassière. In de winkel is uiteraard wel personeel aanwezig.

Voor Binneveld, die de ruimte straks van de TU/e huurt, is de Eindhovense campus een spannende locatie. Hij spreekt van “een bijzonder spel op de vierkante meter” en een fikse investering in een relatief kleine winkel (met zo’n honderdtwintig vierkante meter netto vloeroppervlak).

De openingstijden van de winkel moeten nog worden besproken met de TU/e. De uitbater hoopt in eerste instantie op openingstijden ‘van acht tot acht’ -op werkdagen-, met een mogelijkheid tot uitbreiding naar negen uur ’s avonds én weekendopenstelling in tentamentijd.