Interieur van een University Spar.

Flux krijgt TU/e's eerste supermarkt

De kogel is dan eindelijk door de kerk: de TU/e-campus krijgt vanaf april 2015 een supermarkt. Geen Jumbo, AH of Super de Boer, maar een 'Spar University'; de meeneemformule van de grotere Spar. De kleine super komt terecht in Flux, het nieuwe onderkomen van Technische Natuurkunde en Electrical Engineering. Daar stuitte de komst van de kruidenier onlangs nog op bezwaren, vanwege een dreigend ruimtetekort. Die blijken grotendeels weggenomen.

Spar University is de campus-tak aan de grote SPAR-boom en vestigde zich vorig jaar al in Utrecht en Amsterdam en begin dit jaar ook aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Medio 2015 komt er ook een op de campus van de TU Delft. Volgens Mirjam Bestebreurtje, woordvoerster van Spar, richt de winkel zich op de campusgemeenschap voor de eerstkomende 48 uur.

“Het lange-termijnassortiment is hier dunner bezaaid", vertelt ze. "Babyvoeding en luiers verkopen we niet en er is minder variatie in de schoonmaakmiddelen, dan je gewend bent van de grote supermarkt.” Daar staan eerste behoeften van de universitaire klant tegenover. Kant-en-klaarmaaltijden, -lunches, salades en verse sappen zijn volop voorradig. Maar ook voor alcohol en sigaretten kun je er terecht.

De komst van de supermarkt op de TU/e-campus in Flux stuitte bij de daar te vestigen faculteiten op bezwaren. Ze zouden de beoogde winkelruimte veel te hard zélf nodig hebben om de groeiende aanwas van studenten op te vangen. “Het wordt hier al indikken en improviseren”, vertelde directeur bedrijfsvoering Alfons Bruekers twee weken terug nog aan Cursor.

Het College van Bestuur heeft de bezwaren gewogen, maar vindt ook in tweede instantie dat de ruimte vanwege een gebrek aan daglicht minder geschikt is voor onderwijsdoeleinden. Bovendien is de plek op het totale Flux-oppervlak relatief klein. Daar komt nog bij –zo stelt het CvB– dat de TU/e al het nodige doet om de aanwas van studenten op te vangen. Zo komt er extra personeel en komen er meer onderwijsruimtes beschikbaar, onder meer in het gebouw Matrix.

Voor Bruekers is hiermee de kous af. “We hebben de ruimteproblematiek goed bij het CvB onder de aandacht gebracht. Kern van ons betoog was, dat niet blindelings uitvoering zou worden gegeven aan een plan dat drie jaar oud i. Dit tegen het licht van een nieuwe situatie, zoals de verhoogde instroom. Het CvB laat nu zien een serieuze heroverweging te hebben gedaan.”

Het daglichtmotief gaat volgens Bruekers niet helemaal op. “We hadden die meters ook goed kunnen vullen met een practicumruimte met vaste apparatuur. Dat kan ook goed zonder daglicht.”

De klant van Spar University heeft straks geen kassière meer nodig. Hij of zij scant zelf de barcodes of gebruikt een touchscreen voor producten zonder code. Betaling moet met pas en pin; op één kassa na. Daar kan ook met contant geld worden betaald. Spar-woordvoerster Bestebreurtje verwacht dat de nieuwe campus-super zeven dagen per week geopend is. “Dat zal vooral afhangen van de levendigheid op de campus in de weekenden.”

Spar University is volgens haar goedkoper dan AH To Go. “Ons uitgangspunt is dat onze prijzen 35 procent lager liggen. Een Spa Blauw kost bij ons 1 euro, terwijl je daar bij AH To Go 1,75 euro voor betaalt.” Bestebreurtje ziet Spar University niet als concurrent van Eurest, de huiscateraar van de TU/e. “Zij hebben zitplekken, catering en richten zich op een maaltijd ter plekke. Onze klant koopt en is daarna weer vertrokken.”