Ontwerp bar van inititatief Bar Potential

Studenten in de race voor bar Potentiaal

Er lopen nog volop bouwvakkers rond bij Potentiaal, de oplevering van het gebouw laat nog even op zich wachten. Dat betekent niet dat er nog geen plannen worden gemaakt voor de nieuwe indeling. Zo willen de initiatiefnemers van Bar Potential graag het runnen van de bar op zich nemen.

“Begin dit jaar werd de plattegrond van het nieuwe Potentiaal bekend gemaakt door Dienst Huisvesting. Daar was te zien dat de bar nog onbeheerd was. Tijdens een brainstorm in april werd het duidelijk dat er vanuit veel mensen de wens kwam om een bar te hebben in Potentiaal”, vertelt Maartje de Vries, een van de vijf initiatiefnemers, waaronder twee studenten: “Naast de wens voor de bar, wilden we de winst van de bar ook inzetten voor de huur van de culturele verenigingen.”

De culturele verenigingen die nu in de Bunker gevestigd zijn, verhuizen rond november 2016 naar Potentiaal. De SCOrE-bar moet ook weg uit de Bunker. “De gezelligheid die in de SCOrE-bar heerst, mag niet zomaar verdwijnen”, aldus De Vries. Het idee is volgens haar niet om van de bar in Potentiaal de nieuwe SCOrE-bar te maken, ze willen juist iets nieuws opbouwen. Maar het gevoel dat in de oude bar hing, willen ze wel behouden.

Een andere initiatiefnemer en TU/e-student Industrial Engineering, is Nic van Kooten: “Wij vinden het belangrijk om flexibel te zijn, de bar moet een plek worden voor iedereen.” Volgens hem betekent dat dat iedereen van de bar gebruik moet kunnen maken, van een boeklezing of live muziek tot even een goedkope maaltijd nuttigen. “Door vrijwilligers van verschillende verenigingen achter de bar te plaatsen, willen we laagdrempeligheid uitstralen", aldus Van Kooten. “De meeste mensen kennen deze vrijwilligers en dan zal het makkelijker zijn om even binnen te stappen.”

De TU/e huurt straks na de oplevering van het verbouwde Potentiaal de eerste drie verdiepingen van vastgoedbeheerder Camelot. De woontoren zal 1 september worden opgeleverd en de onderste drie verdiepingen waarschijnlijk rond november 2016. Op deze verdiepingen worden studentencultuurverenigingen en congreszalen gehuisvest, en daar komt ook de bar. Wie de bar gaan uitbaten, beslist Dienst Huisvesting. Bar Potential is niet de enige geïnteresseerde. “Ik weet dat er nog meer partijen zijn die interesse hebben”, weet Van Kooten te vertellen. “Dat zijn professionele partijen waar wij als studenten tegenop moeten boksen, maar dat zien wij niet als een probleem.” De initiatiefnemers van Bar Potential hebben al veel gesprekken gehad met bedrijven om tips te krijgen over hoe je een bar in een cultuurcentrum runt, bijvoorbeeld met PopEI en het Parktheater in Eindhoven.

“Er liggen nu ook ideeën voor gesprekken met bedrijven die ons kunnen sponsoren,” vertelt De Vries. “Dit kan gaan om het logo van een bedrijf op de tafel voor een mooi bedrag, maar er zijn ook bierbrouwers die nu al interesse hebben in een eventueel contract.” Bar Potential willen daarnaast ook om een bijdrage van het Universiteitsfonds Eindhoven (UFE) van boven de 50.000 euro vragen. Dit bedrag is al eerder toegekend aan studentenpartijen. Bar Potential wil binnenkort ook een crowdfundingsactie starten. “Zo kunnen de geïnteresseerden betrokken zijn bij ons initiatief en ons helpen met de investering bij elkaar te krijgen”, aldus De Vries.

In februari mogen alle partijen, aan de hand van de criteria die Dienst Huisvesting heeft voor de bar, een pitch houden over hun visie en het financiële plaatje. “Met onze visie zit het wel goed, we willen graag een professionele, multifunctionele bar voor studenten en medewerkers waar leven in de brouwerij  is en waar ook kan worden gegeten en gedronken voor een scherpe prijs”, verklaart Van Kooten. Er moeten nog wat puntjes op de i van het financiële plaatje worden gezet en dan laten ze er nog een accountant naar kijken. Maar de eerste investeringen zal nog wel de grootste uitdaging zijn volgens Van Kooten.

Bar Potential is al druk bezig, maar ze willen ook graag de mening en ideeën weten van alle (internationale) studenten en medewerkers. Deze kunnen doorgegeven worden via hun website of Facebook Hier is ook meer info en de voortgang van het initiatief te vinden.