Standaard kleine woonunit. Foto | Bart van Overbeeke

Camelot showt eerste modelkamers in Luna

Eind augustus trekken de eerste bewoners in Luna, het voormalige onderkomen van Electrical Engineering, dat in minder dan een jaar is omgebouwd tot een woontoren met 441 units. De onderste verdiepingen, onder meer bedoeld voor onderwijs en de cultuurverenigingen, worden in november opgeleverd. Gisteren showde eigenaar en exploitant Camelot Europe de eerste modelkamers.

Voor de toekomstige bewonersgroep van Luna, die volgens Inge Burgmans, marketingmedewerkster bij Camelot Europe, voor het grootste deel uit buitenlandse shortstayers zal bestaan, komt er op de benedenverdieping straks ook een karaokeruimte. "We weten dat deze groep dat een leuke vorm van ontspannen vindt", zegt Burgmans. Ook voor tv-kijken, ontspannen en vergaderen zijn er straks gezamenlijke ruimtes beschikbaar.

De 441 bovengelegen woonunits zijn eind augustus klaar en ingericht en volgens Burgmans is er al veel interesse voor en zijn de eerste huurcontracten reeds getekend. De buitenlandse shortstayers krijgen een contract aangeboden voor maximaal 11,5 maand. Nederlandse huurders mogen maximaal een half jaar in Luna verblijven. “Daarmee willen we er voor zorgen dat er voortdurend doorstroming is in het gebouw”, zegt Burgmans. Een harde voorwaarde is ook dat de huurder een band moet hebben met de TU/e of met Fontys, of met instellingen of bedrijven die op de campus gehuisvest zijn.

Op de hoogste etage van Luna, de veertiende, zijn negen kamers ingericht die alle voorzien zijn van een vide en waar de bewoner ook de beschikking heeft over een klein buitenterras. Deze kamers zitten in de hoogste prijsklasse. De huurprijs komt uit op negenhonderd euro per maand inclusief.

Op de andere verdiepingen zijn de huurprijzen lager, volgens de aanmeldingssite van Camelot beginnend vanaf 399 euro per maand, waarbij per verdieping de prijzen kunnen verschillen. De kamers variëren qua oppervlak van 18 tot 40 vierkante meter. De entreehal op de begane grond zal eind augustus nog niet helemaal gereed zijn, maar volgens Burgmans zijn de woonunits dan al wel goed te bereiken. In de hal zal straks tijdens kantooruren een portier aanwezig zijn.

Alle kamers zijn gemeubileerd en voorzien van een bed, een bureau, enkele vaste kasten, een bankstel (bij de ruimere units) en een fauteuil. Elke bewoner heeft de beschikking over een eigen keukenblok met oven en een eigen douche en toilet. Op de onderste verdieping van Luna komen voor gezamenlijk gebruik negen wasmachines en zeven wasdrogers. Burgmans: “Dit zijn apparaten van industriële kwaliteit, die sneller wassen en drogen dan de standaard apparaten. Uit ervaring weten we dat dit aantal genoeg moet zijn voor dit aantal bewoners.”

Het innovatieve sleutelsysteem iLoq maakt straks mogelijk dat de bewoners niet alleen veilig en makkelijk toegang hebben tot het gebouw en hun woonunit, maar ze kunnen er ook de wasmachine en wasdroger mee activeren en betalen.

De toekomstige bewoners kunnen er straks voor kiezen om direct een fiets te huren, maar ze mogen er ook zelf een aanschaffen. Onder Luna is plaats voor de berging van vijfhonderd fietsen, aldus Burgmans. Volgens haar heeft Camelot, dat over heel Europa woonruimte beheert en verhuurt, er het volste vertrouwen dat in Luna snel alle beschikbare ruimtes verhuurd zullen zijn.