De Chinese Ya Zhang ontvangt uit handen van dean Jan Fransoo het 2500ste PDEng-diploma. Foto | Arne Olivier

TU/e reikt 2500ste PDEng-diploma uit

De Chinese Ya Zhang van de ontwerpersopleiding Information and Communication Technology (ICT) kreeg gistermiddag uit handen van prof.dr.ir. Jan Fransoo, dean van de Graduate School, haar diploma. Ze was hiermee de 2500ste technologisch ontwerper die aan de TU/e de graad van Professional Doctorate in Engineering (PDEng) behaalde sinds de invoering ervan in 1986.

Dat het 2500ste PDEng-diploma gistermiddag uitgereikt zou worden aan een buitenlandse trainee was niet verwonderlijk, aangezien alle elf trainees die gisteren deelnamen aan de uitreikingsceremonie, van buitenlandse komaf zijn. Aan de twaalf ontwerpersopleidingen van de TU/e nemen op dit moment 250 trainees deel. Driekwart van hen is afkomstig uit het buitenland.

Volgens Fransoo was ditmaal de kans ook groot dat iemand met de achternaam Zhang deze mijlpaal zou behalen, aangezien er gisteren in de Blauwe Zaal vier trainees met die naam aanwezig waren. De 27-jarige Zhang haalde haar bachelor aan de Chinese Zhejiang University en deed haar master Electrical Engineering aan de TU/e. Haar ontwerpopdracht deed ze voor de Europese halfgeleiderindustrie en daarbij richtte ze zich op de ontwikkeling van een geavanceerde controletechniek voor vermogenselectronica componenten.

Aan de TU/e zijn er ook enkele opleidingen waar op dit moment alleen Nederlandse trainees aan deelnemen, zoals bij Clinical Informatics en Qualified Medical Engineers. De TU/e streeft er ook zeer nadrukkelijk naar om meer eigen TU/e-studenten in de opleidingen te krijgen. Zo heeft de opleiding Industrial Engineering (het vroegere Logistics and Management Systems) inmiddels een honourstrack voor masterstudenten.

Ook aan de TU Delft en de Universiteit Twente worden opgeteld nog acht ontwerpersopleidingen aangeboden. Daar nemen respectievelijk zestig en veertig trainees aan deel. Het eerste jaar van de opleiding volgen de trainees verbredend onderwijs, vooral in aanpalende disciplines en ontwerpmethodieken. Het tweede jaar gaan ze aan de slag met een concrete ontwerpopdracht binnen een bedrijf.

Wetenschappers van de universiteit begeleiden hen hierbij en beoordelen samen met experts van het bedrijf of de opdracht de graad PDEng-waardig is. Het overgrote deel van de buitenlandse trainees blijft werken in Nederland of start met een promotietraject.