Frans Greidanus (links) en Tom Vrancken. Foto | Bart van Overbeeke

Een stroom aan technologische ontwikkelingen in MetaForum

De gloeilamp, de röntgenbuis, de radio, de televisie, de cassettespeler, de cd en vele andere baanbrekende technologische ontwikkelingen, afkomstig uit het Philips Natlab, zijn vanaf morgen te zien in MetaForum. Studium Generale presenteert een selectie van de oorspronkelijke expositie ‘100 jaar Uitvindingen, Made by Philips Research’ aan de hand van objecten en beelden.

Terwijl de laatste hand wordt gelegd aan de inrichting van de expositie, krijgt Tom Vrancken (26), masterstudent Technische Informatica, een voorproefje van de tentoonstelling. Frans Greidanus (62), oud-Philipsman en adviseur van het College van Bestuur, leidt hem langs een aantal technologische hoogtepunten. Allereerst houden ze halt bij de gloeilamp waarmee het eind negentiende eeuw allemaal begon. Onderzoek aan lichtbronnen, waaronder de gloeilamp, waren de aanleiding  tot de oprichting van het onderzoekslaboratorium Philips Natlab in 1914, het latere Philips Research. Greidanus: “Na de gloeilamp vormde de uitvinding van de halfwattlamp voor een ware doorbraak vanwege de langere levensduur en de efficiëntie. Vervolgens leidde de kennis van de lamp ook tot nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals de röntgen, de radio en de tv-buis.”

Het tweetal  staat even stil bij het vierkante flitsblokje dat Tom herkent van zijn oma’s fototoestel. “Wat  een herrie en licht gaven die dingen”,  herinnert hij zich. Via de radiobuizen arriveren ze bij de eerste televisiecamera’s met een zeer lichtgevoelige plumiconbuis, die  kleurentelevisie mogelijk maakte. ”Dat zijn de transistoren”, wijst Greidanus als ze bij een andere grote doorbraak aankomen. Hij memoreert dat de zogenaamd ‘LOCOS’ technologie (lokale oxidatie van silicium), van grote invloed is geweest op de ontwikkeling van de halfgeleidertechnologie. “Daar heeft Philips ontzettend veel geld mee heeft verdiend.”

Bij de cassetterecorder komen bij Tom jeugdherinneringen naar boven. ”Als kind oefende ik partijen die op een bandje stonden voor mijn keyboard.” De cd is volgens Greidanus de meest baanbrekende uitvinding van het concern. “In 1982 werd het eerste prototype met de naam ‘Pinkeltje’ ontwikkeld. Volgens het verhaal is het formaat van de geluidsdrager te danken aan de voorliefde van de toenmalige Sonybaas voor Symfonie nr.9 van Beethoven. Die diameter werd vergroot naar 12 centimeter, omdat 11,5 centimeter te klein bleek. Het gat in het midden heeft de grootte van een dubbeltje. Daarna volgen nog de dvd en de Blu-ray, maar de cd is voor het grote publiek het meest aansprekende Philips product.”

Via de spelcomputers, de CD-ROM en de gehoorapparaten, eindigt het duo bij de zachte kant van techniek: het dekentje tegen de geelzucht, een MRI-scanner en LED lampen. Drie producten die twee van de huidige aandachtsgebieden van Philips vertegenwoordigen: medische techniek en verlichting.

De tentoonstelling is van 20 februari tot en met 2 april te zien op vloer 1 van het MetaForum. De entree is gratis.