Jan Mengelers spreekt de zaal toe.  Foto | Vincent van den Hoogen

CvB-voorzitter blikt terug op een succesvol 2014

Collegevoorzitter Jan Mengelers hield gisteren in een overvolle Senaatszaal zijn eerste nieuwjaarstoespraak. Volgens Mengelers kan de TU/e terugkijken op een succesvol 2014, maar hij waarschuwde ook dat er in een competitieve omgeving geen tijd is voor rust. "Werkdruk is onverminderd hoog en voor het CvB een zeker punt van zorg en aandacht."

Mengelers deed zijn toespraak deels in Nederlands en Engels. Opvallend aspect was zijn stilstaan bij enkele overleden leden van de TU/e-gemeenschap, zoals de recent overleden docent en onderwijsvernieuwer Kees van Overveld en de student Rogier Coolen.

Maar de zelfdoding van de Spaanse ontwerper in opleiding Juan López Carcelén in april had hem naar eigen zeggen het meest geraakt. "Dat gevoel van onmacht waarom het niet is gelukt datgene te bieden waar we als universiteit voor opgesteld staan: jonge mensen een toekomst geven die past bij hun talenten."

Aan het feit dat de toegenomen instroom van eerstejaars een mooi resultaat is maar ook voor problemen zorgt op het gebied van de docenten- en zalencapaciteit, besteedde hij ook aandacht. Groei die volgens hem niet gefinancierd zal worden uit de eerste geldstroom, "maar uit de tweede en derde geldstroom, die stabieler moet worden en moet toenemen."

Naast alle successen op onderwijs- en onderzoeksgebied (uitstekende noteringen in ranglijsten, binnenhalen van nationale en Europese subsidies en goede samenwerking met het bedrijfsleven in het eerste Impulsprogramma) kwamen ook de financiële problemen bij Werktuigbouwkunde en Industrial Design aan bod. "Serieuze financiële uitdagingen, waarbij beide faculteitsbesturen de noodzakelijke veranderingen voortvarend aanpakken", aldus Mengelers.

Voor alle personen die het afgelopen jaar betrokken waren bij alle verhuizingen op de campus had hij veel lof. De medewerkers en studenten van Electrical Engineering en Technische Natuurkunde die eind 2014 in Flux trokken, wenste hij veel succes en plezier in hun nieuwe gebouw. "De zoveelste verrijking van onze campus."

Op het eind was er ook aandacht voor de in april 2015 vertrekkende rector Hans van Duijn, die volgens Mengelers de afgelopen tien jaar mede aan de wieg gestaan heeft van alle successen die de TU/e nu viert. "We zullen de komende maanden en vooral op 30 april genoeg gelegenheid krijgen hem te eren en te bedanken", aldus de voorzitter.

In zijn slotwoord maakte hij ook nog bekend dat tijdens de dies op 30 april een eredoctoraat zal worden toegekend aan hoogleraar Theodore Stathopoulos van de Concordia University in Montreal. Erepromotor van deze Canadese hoogleraar Building, Civil and Environmental Engineering is hoogleraar Bert Blocken van de faculteit Bouwkunde.