Stafpersoneel De Tuimelaar hangt ontslag boven het hoofd

Het bestuur van Kinderdagverblijf De Tuimelaar wil de directeur, een leidinggevende en een administratief medewerker ontslaan. Vanwege het teruglopend aantal kinderen dat De Tuimelaar bezoekt, heeft het bestuur deze bezuinigingsmaatregel genomen. Medewerkers en ouders zijn over het besluit geïnformeerd. De stafdiensten zijn inmiddels uitbesteed aan Spring Kinderopvang. Aan de opvang van de kinderen verandert niets.

De Tuimelaar heeft al enkele jaren te maken met terugloop en om het kinderdagverblijf nog financieel gezond te houden, was het tijd voor maatregelen- zo concludeerde het bestuur onlangs. Uit externe analyses die het bestuur had laten uitvoeren, bleek dat management inhuren en bepaalde taken uitbesteden goedkoper is dan de drie staffuncties aanhouden, vertelt Han Kleefman. Hij is voorzitter van het bestuur van KDV De Tuimelaar.

Hoeveel de bezuiniging precies gaat opleveren en op welke termijn De Tuimelaar weer financieel gezond is, valt moeilijk te zeggen, volgens Kleefman. “We gaan ervan uit dat we het tij kunnen keren.” Of er in de nabije toekomst nog meer maatregelen moeten genomen en welke dan, kan hij niet zeggen. “Dat hangt helemaal van de markt af.”

Het besluit kwam voor de meeste mensen behoorlijk onverwacht, vertelt Kleefman. “Medewerkers en ouders zijn wel geschrokken. Maar er is tegelijkertijd begrip voor, dat we niet voorbij kunnen gaan aan de situatie." Hoe de taken van het huidige stafpersoneel precies worden overgenomen, moet zich nog uitkristalleren. Kleefman: Spring Kinderopvang zal de administratie en het management uitvoeren, maar we hebben dadelijk een stuk minder managementuren. We doen daarom ook een beroep op de competenties van de pedagogisch medewerkers. We moeten kijken wie waarin sterk is. Daar hebben we geen blauwdruk voor en we moeten op zoek naar een werkbare situatie.”Toon Christiaens, de huidige directeur, heeft er nu zes jaar bij De Tuimelaar op zitten. “Het bestuur heeft gemeend dat dit de beste oplossing is. Het gaat niet goed in de branche en we zijn daar helaas niet aan kunnen ontsnappen. We gaan er in elk geval alles aan doen om de overdracht zo soepel mogelijk te laten verlopen. En ik blijf roepen dat De Tuimelaar een bijzondere organisatie in een bijzondere omgeving is.” Het bestuur is nog bezig met de ontslagprocedure van de directeur en leidinggevende. De administratief medewerker stopt per 1 februari. De Tuimelaar heeft de afgelopen twee jaar nog meer bezuinigingsmaatregelen genomen. Zo is een gedeelte van de ruimte aan de TU/e teruggegeven, die het nu aan een andere instantie verhuurt. Ook zijn er verschillende ontslagrondes geweest onder het pedagogisch personeel.Waar er in 2012 nog acht kindergroepen waren, zijn er dat nu zes. De Tuimelaar zit nu in de noordoosthoek van de campus. Omdat het huurcontract dit jaar afloopt, wordt gekeken naar een alternatieve locatie op de campus.