Fellenoord Open 2015.

Fellenoord Open ‘blaast 'm op’

‘Blaast 'm op’ was het thema van de achttiende editie van het jaarlijkse toernooi van studententennisvereniging Fellenoord, de Fellenoord Open. Meer dan een week -van 4 tot en met 12 juli- genoten vijfhonderd deelnemers van de strijd op de tennisbanen bij het Studentensportcentrum, van de jacuzzi en de stormbaan.

Ongeveer 1.650 wedstrijden zijn er gespeeld tijdens de Fellenoord Open 2015. Maar de herendubbel in de derde klasse, tussen Fellenoord en TC Veracket uit Groningen, was volgens verenigingsvoorzitter Steven Bosch de meest bijzondere. Vrijdagavond om elf uur begonnen ze en pas na drie uur waren ze klaar. “Er stonden middenin de nacht tweehonderd mensen te kijken, er werd gezongen, we hoorden spreekkoren - het was één groot feest”, geniet Bosch na.

Over de middag daarvoor is hij ook erg te spreken. Het tennispark was omgetoverd tot een oorlogsveld met een opblaasstormbaan. De wedstrijd daarop was volgens hem een groot succes. Studenten mochten elkaar blokkeren, met zeep bekogelen en anderszins dwars zitten. “Er zijn geen botten gebroken, wel kwam de EHBO-doos te pas bij veel schaafwonden. De meeste deelnemers droegen alleen een zwembroek.”

Wie het snelst was, kreeg punten voor ’s avonds. Die punten werden opgeteld bij de punten die deelnemers verdienden met bier bestellen. Een meter bier leverde vijftien punten op, een pitcher (een twee-literkan) vijf punten en een fust was goed voor honderd punten. Achtmaal klom het bestuur van een zustervereniging op de bar om tot stilte te manen, een speech te houden en er een fust ‘in te gooien’.

De winnaar van de bierwedstrijd is de Delftse studententennisvereniging Obvius met 202 punten. TU/e-studenten wonnen weer andere wedstrijden. Olaf Verstrijden (Werktuigbouwkundestudent) werd met Fellenoorder Tim Helsper eerste in de herendubbel derde klasse. Bouwkundestudent Sebastian Visscher werd met Jorrick Sleyster (Fellenoord-lid) tweede in dezelfde poule. Op zondagmiddag werden dertig finales gespeeld in allerlei categorieën en op verschillende niveaus.