80 Day Race met TU/e-team STORM pas in 2017

De 80 Day Race, waaraan TU/e-team STORM Eindhoven gaat meedoen met zijn zelfgebouwde elektrische toermotor, is een jaar uitgesteld. De race start nu in april 2017 en wel in Parijs, zo maakte de organisatie vanochtend in de Franse hoofdstad bekend. Ook werden tijdens de perspresentatie in het Parijse stadhuis drie nieuwe teams onthuld.

STORM Eindhoven is niet langer de enige deelnemer aan de 80 Day Race (80DR). In Parijs werden vanochtend drie nieuwe partijen gepresenteerd  die zich voorbereiden op deze duurzame reis rond de wereld. De nieuwkomers zijn de Spanjaard Albert Bosch, Fransman Eric Vigouroux en de Kroatische autofabrikant Rimac.

Bosch en Vigouroux zijn bekende namen in racerij en ware Dakar-veteranen, die zich al eerder aan 80DR verbonden als ambassadeurs. Beide racers maakten vanochtend bekend zelf ook aan de wereldreis te gaan meedoen. Derde nieuwkomer in het deelnemersveld is Rimac. Bekendste wapenfeit van deze Kroatische autofabrikant, zo vertelt STORM’s pr-man Tim Gerth, is de Concept One, “een elektrische sportwagen met duizend pk, een wáánzinnig ding”.

STORM is content met de concurrentie, laat teammanager Texas van Leeuwenstein weten. “De deelnemers zijn totaal verschillend, dat vind ik mooi. En ik ben er blij mee dat we nog steeds de enigen met een motorfiets zijn én het enige team van een universiteit. Onze unieke waardes blijven dus overeind.”

De Eindhovense studenten hopen in Parijs meer over hun concurrenten en hun plannen te weten te komen, zo vertellen ze een paar dagen voor de perspresentatie. Gerth: “We zijn benieuwd hoe zij tegen de race aankijken en zich op deze uitdaging gaan voorbereiden.”

De 80 Day Race, zo werd vanochtend ook bekendgemaakt, vindt niet plaats in 2016, maar in 2017. Dit om de nieuwe en andere potentiële teams “de gelegenheid geven om een gedegen voorbereiding te treffen”, verklaart Tim Biesbrouck van 80DR. Sommige kandidaten willen, net als STORM, een eigen voertuig bouwen. STORM Eindhoven gaat in 2016 overigens nog altijd op wereldreis, bij wijze van generale repetitie voor de ‘echte’ 80DR het daaropvolgende jaar. Van Leeuwenstein: “Het is belangrijk dat we ons voertuig goed kunnen testen.”

Al lijkt Van Leeuwenstein niet volledig overvallen door het uitstellen van de race - even schakelen was het wél voor het studententeam: “Er bestaat natuurlijk een grote kans dat sommigen van ons, onder wie ikzelf, in 2017 niet meer of in elk geval niet meer zo nauw betrokken zullen zijn bij het project als nu. Dat is wel even taai.”

STORM Eindhoven was deze maandagochtend met zes teamleden in Parijs aanwezig om de perspresentatie bij te wonen. Van Leeuwenstein is wel te spreken over de Franse hoofdstad als start en finish voor de 80 Day Race: “Het is toch één van Europa’s meest iconische steden”.

Ook de mock-up van STORM’s beoogde motor werd vanochtend in Parijs getoond. De TU/e-studenten verwachten hun eerste werkende prototype deze herfst te presenteren. Waar en wanneer precies, is volgens de teammanager nog niet bekend: “De motor moet volledig functioneel zijn voordat we hem presenteren”.