STORM bijna klaar voor lancering eerste motor

De kunststof kuipdelen liggen bij de spuiter, de eerste RDW-keuring nadert, over de naam moet nog even worden gebakkeleid. Studententeam STORM Eindhoven bereidt zich voor op de onthulling van zijn eerste motor, op donderdag 1 oktober bij MetaForum.

Eind deze week moet de elektrische toermotor ‘technisch’ klaar zijn: “We willen ‘m niet onthullen nadat we pas net het laatste boutje erin hebben gezet”, stelt pr-man Tim Gerth van STORM Eindhoven. Vrijdag -18 september- komt bovendien de RDW op bezoek voor een eerste keuring van de motor. De tweewieler wordt die dag, nog stilstaand, alvast beoordeeld op een aantal aspecten. Eind oktober volgt een uitgebreidere keuring in Lelystad, waarna STORM snel een kentekenplaat achterop zijn motor hoopt te schroeven.

Lastigste onderdeel van de keuring, verwachten de studenten, is of de motor goed omgaat met elektromagnetische straling van buitenaf. Ook zijn de ontwerpers benieuwd naar de drivability van hun nog naamloze, circa 340 kilo wegende motor. Het zwaartepunt van de tweewieler ligt namelijk hoog. Dit met dank aan het batterijenpakket, goed voor zo’n zestig procent van de totale massa van de motor, dat onder het stuur zit.

Ook heeft de motor van STORM Eindhoven een weinig gebruikelijk type voorwielophanging, gebaseerd op het zogeheten Hossack-systeem. Teammanager Texas van Leeuwenstein: “Dit zorgt er simpel gezegd voor dat je stuur losgekoppeld wordt van je demping. Sommige BMW’s hebben dit al; dat zorgt voor een comfortabelere rit.”

STORM wil zijn motor op 1 oktober rijdend presenteren; het team hoopt een prominente motorfanaat bereid te vinden om de tweewieler de ‘markthal’ binnen te rijden. Plannen voor een uitgebreide ronde over de Groene Loper zijn er voor die dag niet; rond het tijdstip van de onthulling is het al donker en dit brengt volgens de studenten teveel risico met zich mee.

De motor die 1 oktober wordt gepresenteerd, is een prototype. Gerth: “Dit is in principe niet de motor waarmee we straks op wereldreis gaan. We hebben nu al genoeg verbeterpunten gevonden om een volgende versie te gaan ontwikkelen. Dat was ook altijd al het plan.” Ook maakt het team bij de lancering enkele nieuwe ambassadeurs bekend, evenals de naam van de motor.

Proefwereldreis

Tot slot lanceert het team bij de onthulling een online platform waarop individuen en organisaties kunnen ‘intekenen’ als potentiële pitstop-locatie voor STORM tijdens zijn ‘proefwereldreis’ in 2016. De studenten willen in tachtig dagen de wereld rondreizen en hiervoor onderweg energie ‘tanken’ bij bijvoorbeeld partners, interessante bedrijven of andere instellingen.

Deze reis is niet alleen vanwege de pr belangrijk, “het is ook de ultieme test voor onze motorfiets”, aldus Gerth. Bovendien is er nog altijd geen honderd procent zekerheid over het doorgaan van de 80 Day Race in 2017, waarvan STORM één van de vooralsnog vijf deelnemers is. “Dit team focust zich nu dan ook op 2016; die reis hebben we zelf in de hand.”

De trip zal voor het gros van de huidige teamleden tevens het einde markeren van het STORM-avontuur. De toekomst van het team ligt nog helemaal open, maar één ding staat volgens Van Leeuwenstein vast:”Een eventueel opvolgend studententeam moet tijdens de 80 Day Race echt voor de winst gaan. Dan heb je wel een heel ander team nodig, meer strategisch, dan het vrij technische team dat we nu hebben.”

Over de grens is er ook nu in elk geval al volop belangstelling voor het team, stelt Gerth. Een eerste, kleinere, tour door Europa -weliswaar met de nog kentekenloze motor in een vrachtwagentje- staat dan ook al gepland, direct na de onthulling op 1 oktober. Onderweg wil STORM enkele beurzen aandoen om demonstraties te geven. Bij terugkomst, medio oktober, mag het team zijn motor showen tijdens de Dutch Design Week.

De onthulling van de motorfiets van STORM Eindhoven is op donderdag 1 oktober vanaf 19.30 uur.