STORM presenteert ontwerp tweede motor in april.

STORM presenteert ontwerp tweede motor in april

STORM Eindhoven presenteert in april het design van zijn tweede volledig elektrische toermotor. Met deze tweewieler, gebaseerd op de eerder gepresenteerde Pulse, trekt het TU/e-studententeam vanaf eind juli in tachtig dagen de wereld rond.

Een miljoenkoppig publiek maakte afgelopen 1 oktober kennis met Pulse - een paar uur daarvoor pas onthuld -, toen STORM samen met zijn ambassadeur Rick Nieman te gast was in RTL Late Night. “Dat was geweldig”, blikt teamwoordvoerder Bas Verkaik terug. “Daarna merk je dat het project toch wat serieuzer wordt genomen, dat potentiële sponsors net wat sneller zeggen: ‘ik wil óók op de zijkant van die motor staan’.”

Een druk programma van bezoeken aan verschillende Europese evenementen volgde - mét motor. “We hadden soms wel een beetje ruzie met het technische team dat nog steeds allerlei dingen aan de motor wilde doen”, zegt Verkaik met een knipoog. Eén van die dingen was het goed werkend krijgen van het modulaire accupakket, het unique selling point van Pulse. “In elk van de cartridges zit een chip en al die chips communiceren met elkaar. Daardoor weet je als gebruiker bijvoorbeeld wanneer batterijen teveel spanning krijgen of te warm worden. Maar die communicatie gaf wat problemen.”

Het team besloot het mankement uiteindelijk te ‘parkeren’ en een ander, tijdelijk batterijenpakket te gebruiken “waarmee we de motor in elk geval mechanisch konden testen”. Het team werkt intussen namelijk hard aan het ontwerp van zijn tweede motor, tevens de motor waarmee de studenten op wereldreis gaan. “En daarin gebruiken we sowieso een ánder battery management system.”

De motor werd eind januari rijdend gepresenteerd aan een select gezelschap van partners, na weken van dynamisch testen. Het team is volgens Verkaik onder meer heel content met de gekozen ophanging van de motor, gebaseerd op het Hossack-systeem. “Hierdoor worden trillingen niet doorgegeven naar je stuur en knal je als bestuurder bijvoorbeeld niet naar voren als de motor remt. Dat werkt echt heel goed”.

Zoals verwacht zijn er dan ook geen grote veranderingen aan de tweede motor, “het zijn vooral veel optimalisaties”. En daarvoor wordt nog meer samengewerkt met bedrijven: “Bij de huidige motor hebben we bijvoorbeeld zelf alle cellen van het batterijenpakket aan elkaar gelast, waardoor de verbinding hier en daar niet optimaal is. Voor de nieuwe motor gaan we dat helemaal uitbesteden”.

Half april verwacht STORM het ontwerp van zijn tweede motor te presenteren. Eind april moeten alle onderdelen hiervoor binnen zijn, daarna wordt de tweewieler in elkaar gezet en kunnen alle elektronica en software worden ingebouwd. Medio juni moet de motor klaar zijn, eind juli wordt hij onthuld.

Opladen aan het net

Die presentatie markeert mogelijk tevens het vertrek van het voltallige, 25-koppige team voor zijn world tour. Onderweg wil het team de motor steeds opladen aan het reguliere energienetwerk - deels bij particulieren thuis, maar op sommige bestemmingen wordt het grootser aangepakt, in combinatie met bijvoorbeeld evenementen waar het team zich gaat presenteren. Hiervoor is het team in gesprek met onder meer bedrijven, consulaten en ambassades.

Vanuit Eindhoven doorkruist het team Europa richting Istanbul, om van daaruit via Centraal-Azië richting China, Japan en de Verenigde Staten te rijden. Aan het einde van de reis hebben de motor en het meereizende konvooi zo’n 27.000 kilometer op de teller. Verkaik verwacht dat het team gemiddeld vijfhonderd kilometer per dag zal afleggen, waarbij vier van de vijfentwintig teamleden Pulse afwisselend zullen besturen: “Zij worden specifiek getraind op het rijden met deze motor”. STORM gaat, met het oog op mogelijke tegenvallers onderweg, overigens met drie complete, nieuwe motoren op reis, waarvan de derde alleen in onderdelen.

Of de beoogde 80 Day Race in 2017 doorgaat, is volgens Verkaik overigens nog altijd onduidelijk. “Wij concentreren onszelf volledig op onze eigen reis; die hebben we zelf in de hand en kunnen we ontzettend vet maken. Maar als de 80 Day Race doorgaat, zijn we nog steeds van de partij - zij het met een deels of compleet nieuw team.”