De motor van STORM bij Radio Kootwijk. Foto | Bart van Overbeeke

STORM-motor ‘Pulse’ rijdt nog niet bij onthulling

Pulse. Zo heet 's werelds eerste elektrische toermotorfiets, ontworpen en gebouwd door STORM Eindhoven. Het studententeam presenteert zijn tweewieler vanavond, donderdag 1 oktober, aan het publiek. De pers mag vanochtend al een kijkje komen nemen.

Een handvol namen lag de afgelopen weken nog op tafel, waaruit de teamleden maar moeilijk konden kiezen. Betrekkelijk last-minute pas bracht iemand ‘Pulse’ ter sprake - de naam was gekozen.

De tweewieler die vanavond wordt gepresenteerd, is een prototype, een eerste versie waarop het team de komende maanden gaat voortborduren. De motor ríjdend bewonderen, is er vandaag nog niet bij. “We komen allerhande problemen tegen”, aldus Tim Gerth, woordvoerder van het team, een paar dagen voor de onthulling.

Niet dat er plannen waren voor een uitgebreide demonstratie, zo liet STORM twee weken geleden al weten - maar het team had Pulse donderdagavond wél graag het podium op laten rijden, liefst door een prominente motorliefhebber. Vooral “uit voorzorg” is dat idee deze week van tafel geveegd, benadrukt Gerth: “We willen de motor zelf eerst uitvoeriger getest hebben”.

Dergelijke dynamische testen zijn ook belangrijk met het oog op het tweede bezoek van keuringsdienst RDW, eind oktober, begin november. Daarmee hoopt STORM een kentekenregistratie te bemachtigen, zodat het met Pulse de openbare weg op mag. Op 18 september kwam de RDW al op bezoek voor een ‘voorkeuring’: “Dat is goed gegaan; het betrof eigenlijk alleen het doorlopen van een reeks reglementen en vragen”.

STORM presenteert vanavond in de markthal bij MetaForum ook zijn nieuwste ambassadeur Rick Nieman; vooral bekend als tv-presentator en journalist, “maar ook fervent motorrijder en wereldreiziger”, weet Gerth. “Hij is heel erg fan geworden van ons team.” Eerder wisten de Eindhovense studenten voormalig premier Jan Peter Balkenende en wiskundige Ionica Smeets al te strikken als ambassadeurs, in de hoop hun verhaal via hen nog nadrukkelijker voor het voetlicht te brengen.

Volgens Gerth heeft het team over media-aandacht sowieso niet te klagen. Alleen al de uitnodiging voor de presentatie bleek vorige week al goed voor de nodige aandacht in de pers. “Leuk dat we vandaag ook eindelijk de foto’s kunnen vrijgeven”, vindt Gerth, doelend op het resultaat van de fotoshoot die STORM vorige week had met Pulse, onder meer bij Radio Kootwijk.

Zaterdag begint STORM met zijn zelfgebouwde toermotor aan een kleine eerste tournee door Europa. Op de planning staan in ieder geval bezoeken aan het internationale congres ITS in Bordeaux en de internationale energiebeurs WES in Stuttgart. Het team hoopt zijn motor tijdens deze minitournee wél rijdend te kunnen laten zien, “daar zijn we in nu volop mee bezig”, aldus teammanager Texas van Leeuwenstein. Half oktober is de motor sowieso weer terug in Eindhoven voor de Dutch Design Week.

In 2016 wil STORM een ‘proefwereldreis’ met Pulse gaan maken, in tachtig dagen, gelijk aan de 80 Day Race die in 2017 moet plaatsvinden. Vanavond lanceert het team een online platform waarop individuen en instanties zich kunnen aanmelden als ‘pitstop’ voor STORM tijdens zijn eerste grote reis in 2016.