Foto | Kibo

SPIKE Mobility: De nalatenschap van STORM Eindhoven

Anderhalf jaar lang hoorden we nagenoeg niets van ze. De studenten van STORM Eindhoven die in 80 dagen rond de wereld gingen op een zelfontwikkeld voertuig, wisten even niet meer hoe het verder moest. Inmiddels heeft een klein groepje de handschoen opgepakt en gaat STORM door als producent van elektrische aandrijflijnen onder de noemer SPIKE Mobility. De eerste grote opdracht: een elektrische aandrijving ontwikkelen voor motorfietsen in Kenia.

Een van de zeven studenten die op dit moment bij SPIKE werkt, is Bas Verkaik, voormalig woordvoerder van STORM. Hij vertelt dat het lastig was om iets nieuws te beginnen met het team. “Nadat we terugkwamen, is iedereen eigenlijk weer gaan studeren. We hebben de beslissing altijd uitgesteld tot na de reis. We besloten toen in ieder geval niet door te gaan als studententeam. We konden namelijk geen goed vervolg verzinnen, wat afbreuk zou doen aan wat we hebben neergezet met STORM.”

Opdrachtgever opent de ogen

Uiteindelijk kwam er een opdrachtgever in beeld en werd het team toch nog nieuw leven ingeblazen, maar dan als producent van elektrische aandrijflijnen. Verkaik: “We zijn wat gaan praten met bedrijven. Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met een Nederlands bedrijf dat motoren maakt die specifiek bedoeld en ontwikkeld zijn voor Kenia, Kibo. Zij kwamen naar ons toe met de vraag of we hun bestaande motor konden ombouwen naar een elektrisch model.”

Daar zag STORM of SPIKE, zoals het bedrijf nu heet, wel wat in. Zeker toen het team marktonderzoek had gedaan in Kenia en erachter kwam dat er heel veel mogelijkheden liggen. Al gaat het geen eigen motor meer bouwen. “We willen een complete elektrische aandrijflijn ontwikkelen die niet alleen geschikt is voor motoren, maar ook voor scooters, tuktuks, kleine auto’s en andere kleine vervoersmiddelen. We zien best wat ontwikkeling bij auto’s op elektrisch gebied en ook bij fietsen. Maar alles wat ertussenin zit, wordt eigenlijk nog nauwelijks geraakt. Hier in het westen is daar niet zoveel vraag naar, maar in Kenia heeft bijvoorbeeld niemand een auto omdat dat gewoon te duur en niet praktisch is. Uiteindelijk moet je met deze aandrijflijn een klein voertuig zonder veel aanpassingen kunnen ombouwen.”

Hoewel ook de aandrijving van SPIKE een modulair batterijpakket heeft, zal er niet echt iets terug te zien zijn van Pulse of Wave, zoals de motoren van STORM heetten. “Ik denk dat het vooral de kennis is die we daarvan meenemen.”

Vooruitblik

De eerstvolgende stappen van SPIKE zijn een batterijpakket bouwen en vervolgens wordt de complete aandrijflijn ontwikkeld. Dan zal er een prototype worden gebouwd, gevolgd door een pilot van meerdere voertuigen. Het prototype moet er in oktober zijn en is een simpele omgebouwde Kibo. Deze wordt vervolgens onderworpen aan tests van ervaringsdeskundigen in Kenia, de taxi-rijders. “Er zijn daar heel veel taxi-rijders die zelf een motor hebben, maar er zijn eigenlijk geen grote taxibedrijven. Kibo heeft een gelieerd bedrijf met taxi-motoren, dus kunnen we ook straks groter uitrollen met de pilot.”

We zijn nu nog niet toe aan investeerders

Bas Verkaik
SPIKE Mobility

Hoewel het bedrijf zijn werknemers nog niet kan betalen en iedereen die nu tijd investeert op den duur aandeelhouder moet worden, is het nog niet op zoek naar investeerders. “Op dit moment is de financiering voor het prototype rond. Dat hebben we samen met Kibo gedaan. Wanneer we met de vloot aan de slag gaan, gaan we investeerders zoeken. We hebben wel al interesse gehad van partijen maar daar zijn we nog niet aan toe.”

Verhuizing

Op dit moment onderhoudt SPIKE nog de motoren van STORM waar af en toe een demonstratie mee wordt gereden en evenementen worden bezocht. Toch is het bedrijf niet helemaal op zijn plaats in Momentum, realiseert Verkaik zich. “Uiteindelijk zullen we wel weg moeten, aangezien we niet echt meer een studententeam zijn. Waarschijnlijk verhuizen we dan naar de Innovation Space en wellicht uiteindelijk richting de Automotive Campus in Helmond.”

Voorlopig heeft SPIKE zijn handen echter vol aan het werk wat er ligt, want ze doen ook andere klussen. Bovendien lopen er ook wat projecten in de beginfase, zo vertelt Verkaik. “We richten ons met name op de integratie van elektrische aandrijvingen.”

Of er ooit nog een nieuw STORM Eindhoven-team opstaat, zal de toekomst moeten uitwijzen. Vast staat in ieder geval dat het niet volledig verdwenen is en de geest van het team nog steeds een beetje voortleeft in SPIKE Mobility.