De bijdrage van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Den Bosch zijn cruciaal voor de Graduate School.

Beslissing over Bossche Graduate School valt in september

In september wordt beslist of de TU/e samen met de University of Tilburg in september 2016 van start gaat met een Graduate School in Den Bosch. Volgens collegevoorzitter Jan Mengelers is hierbij doorslaggevend hoe groot de financiële bijdrage wordt van de stad Den Bosch en de provincie.

Volgens Mengelers is de afgelopen maanden door alle partijen al veel werk verzet om de komst van de Graduate School in september 2016 mogelijk te maken. Maandag vertelde hij tijdens de vergadering met de universiteitsraad er nog steeds veel vertrouwen in te hebben dat de TU/e samen met de Tilburgse universiteit in Den Bosch van start kan gaan met de masteropleiding Data Science and Entrepreneurship.

Aan beide universiteiten wordt straks een gezamenlijke bacheloropleiding Data Science aangeboden en in Tilburg daarnaast nog de mastertrack Data Science en Business and Society en in Eindhoven de mastertrack Data Science in Engineering.

Op dit moment wordt de nieuwe gezamenlijke masteropleiding Data Science and Entrepreneurship getoetst op macrodoelmatigheid door de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO). Ook worden de nieuwe masteropleidingen nog op de tweejarigheid getoetst door de NVAO.

Als vestingsplaats voor de Graduate School is nog steeds het voormalige klooster Mariënburg in beeld. De kosten voor de huisvesting zullen volgens Mengelers vooral moeten worden opgebracht door de gemeente Den Bosch en de provincie Noord-Brabant. De gemeente liet eerder al weten er een kwart miljoen in te willen steken.

"Voor de zomervakantie komen alle partijen bij elkaar om alle zaken nogmaals goed door te praten", aldus Mengelers. "In september nemen we dan de definitieve beslissing of we ermee doorgaan."