Solar Team Eindhoven onthult zijn nieuwe auto op 2 juli.

Concurrentie schrikt Solar Team Eindhoven niet af

Solar Team Eindhoven heeft zich vooralsnog “niet laten afschrikken” door de zonnewagens van zijn concurrenten binnen de World Solar Challenge, komende oktober. Sommige buitenlandse teams brachten hun ontwerpen al naar buiten; het Eindhovense studententeam onthult de opvolger van zijn zonnegezinsauto Stella op 2 juli op het TU/e-terrein.

Ploegendiensten, doorwerken in de weekenden; het is flink buffelen momenteel voor de tweeëntwintig studenten van Solar Team Eindhoven (STE). Met de onthulling van TU/e’s nieuwste zonnewagen in het verschiet worden elke dag, elk uur en elke minuut maximaal benut, vertelt accountmanager Liselotte Kockelkoren. “We zijn er al zó lang mee bezig en kijken er echt naar uit om de auto aan iedereen te laten zien.”

De ploeg ligt “goed op schema”, stelt de studente Werktuigbouwkunde. Eén van de meest tijdrovende klussen was het lamineren van de body van de auto, in een werkplaats in Aalsmeer waar overigens ook het Delftse zonneteam aan zijn auto werkte. De binnenkant van de Eindhovense auto wordt op dezelfde manier geproduceerd, “het interieur wordt heel strak”.

De body van de wagen is intussen klaar en op het TU/e-terrein, waar het team in zijn eigen onderkomen verder sleutelt aan de auto. “De ophanging kan er nu in, alle elektronica... Alle stukjes komen nu langzaam bij elkaar.” De auto volledig onder de pet houden, is er in het nieuwe gezamenlijke onderkomen van de TU/e-automotiveteams -inclusief gedeelde werkplaats- trouwens niet bij. Maar, zo stelt Kockelkoren: “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en iedereen weet hoe belangrijk die geheimhouding is. Daarin begrijpen en vertrouwen we elkaar”.

STE houdt intussen wél nauwgezet in de gaten waarmee andere teams binnen de Cruiser-klasse straks in Australië aan de start gaan verschijnen. Voornaamste concurrenten komen volgens Kockelkoren uit het gastland van de race en uit Duitsland. “Enkele teams hebben hun ontwerpen al naar buiten gebracht. Nee, die hebben ons niet afgeschrikt; we maken nog steeds een goede kans”, stelt ze.

Wel gaan de zonneteams volgens Kockelkoren “een superspannende challenge” tegemoet, onder meer omdat snelheid dit jaar ook in de Cruiser-klasse een grotere rol gaat spelen. “Het is moeilijk om met een vierpersoonsauto dezelfde snelheden te bereiken als met een tweepersoonsauto. Maar we geloven écht in het gezinsconcept, dus we hebben allerlei manieren gezocht om onze auto sneller te maken, mét vier mensen aan boord.”

Eind augustus vertrekken de TU/e-studenten naar Australië, waar ze hun auto voor de race eerst nog anderhalve maand gaan testen. Alle tweeëntwintig teamleden gaan mee en dat is volgens Kockelkoren geen overbodige luxe: “Het is geen fun-reisje, we hebben iedereen daar hard nodig”. Ze legt uit: “Het is belangrijk dat we onze auto door en door leren kennen, zodat we tijdens de challenge goed kunnen inspelen op de omstandigheden. Ons streven is onder meer om liefst alle energie te verbruiken en met een lege accu over de finish te komen”.

De onthulling van STE’s nieuwe zonnewagen -inclusief haar naam, waarover de knoop volgens Kockelkoren op dit moment nog moet worden doorgehakt- is op donderdag 2 juli vanaf 16.00 uur. In de ‘markthal’ bij MetaForum kan het publiek de auto dan voor het eerst bewonderen. “We gaan er echt een beetje een show van maken. Er is, behalve de auto zelf, genoeg te zien”, belooft Kockelkoren.