Het Solar Team Eindhoven 2015 presenteert zichzelf en het nieuwe ontwerp. Foto | Bart van Overbeeke

Solar Team verkiest comfort boven snelheid

Het ontwerp van de opvolger van de zonnewagen Stella werd gisteren gepresenteerd in het Auditorium door het 22-koppige Solar Team Eindhoven. Snelheid speelt dit jaar tijdens de race in Australië een veel grotere rol. Het nieuwe team heeft er toch voor gekozen in te zetten op een auto die in Nederland de weg op kan, die veel comfort biedt aan de vier inzittenden en die extra energie oplevert voor gebruik in huis.

Een bulderend gelach brak los toen Tom Selten, student Technische Bedrijfskunde en teammanager van Solar Team Eindhoven, het ‘snelle’ ontwerp voor de opvolger van Stella liet zien. Het was een gefotoshopte variant op de Delftse hardrijder Nuna. In plaats van één nauwe cockpit voor de bestuurder zaten er nu twee op. “Dat wordt het dus nadrukkelijk niet”, vertelde Selten de zaal toen die weer tot rust gekomen was.

Toch wordt dit jaar tijdens de World Solar Challenge in de zogeheten Cruiser klasse waar STE aan deelneemt, snelheid een veel belangrijkere factor dan twee jaar geleden. De snelheid zal bij de eindbeoordeling maar liefst voor 70 procent meetellen en in 2013 was dat nog slecht voor 56 procent.

STE houdt vast aan het uitgangspunt dat het een auto moet zijn waar je in Nederland de weg mee op mag en die veel comfort biedt aan maximaal vier inzittenden. Overigens ziet het team ook dan nog steeds volop kansen om op 25 oktober na een trip van drieduizend kilometer door het binnenland van Australië weer als winnaar aan te komen in Adelaide.

Er mochten gisteren nog geen foto’s gemaakt worden van het ontwerp waar acht maanden hard aan gewerkt is. Dit mede om ook de concurrentie nog in het ongewisse te laten. Op 2 juli wordt op de TU/e-campus de auto, waar ook de naam nog niet van bekend werd gemaakt, officieel gepresenteerd.

Melvin de Wildt, student Werktuigbouwkunde en operations manager van STE, legt verschillende design keuzes uit waardoor de auto meer energie gaat opleveren en efficiënter wordt. En dat is belangrijk, want dit jaar mogen de teams ook maar één keer hun batterijenpakket opladen waardoor ze 1500 km moeten rijden. In 2013 was dat nog driemaal.

De aanwezigen in de Blauwe Zaal, onder meer familieleden van de teamleden en sponsoren, waren zichtbaar onder de indruk van het ontwerp en ook van de gedachte achter de auto. Ook als ze stilstaat levert ze nog zoveel energie op dat ook de energiebehoefte in huis er voor een groot deel mee kan worden afgedekt. Volgens De Wildt hoeft de auto zelfs in de wintermaanden niet opgeladen te worden. “De gemiddelde Nederlander rijdt zo’n 37 kilometer per dag” In totaal zou er jaarlijks zoveel energie mee worden opgewekt dat er 60.000 kilometer mee gereden kan worden.

Na afloop waren onderdelen van de nieuwe auto te zien zoals een mal en een deur. De rest van de auto wordt op dit moment gebouwd en geproduceerd. De nieuwe auto wordt 2 juli gepresenteerd aan het grote publiek.