Feest tijdens het Hajraa Buitentoernooi. Foto | Bart van Eijden

Raadsvragen over vervroegde eindtijd Hajraa-feesten

Vijf Eindhovense raadsleden hebben vragen gesteld over de eindtijd van de feesten tijdens het Hajraa Buitentoernooi. Afgelopen weekend was de tweede editie waarbij de feesten op vrijdag- en zaterdagavond al om één uur ’s nachts moesten worden afgebroken; eerder was dat pas om drie uur. Een gemiste kans, stellen de raadsleden.

Het Hajraa Buitentoernooi is, met ruim vierduizend deelnemers, één van de grootste sportevenementen in Eindhoven. ‘Het evenement wordt georganiseerd door studenten en ze ontvangen geen subsidie. Precies zoals we het graag zien: de stad die succesvol zélf aan de slag gaat’, schrijven de vijf raadsleden in een brief aan een brief aan het college van burgemeester en wethouders. De schrijvers zijn vertegenwoordigers van de VVD, PvdA en D66.

‘Maar dan toont de overheid zich toch minder faciliterend zoals we dat graag zouden zien’, vervolgen de raadsleden. ‘Juist omdat er geen sprake is van subsidie, zijn inkomsten uit sponsoring en de bar erg belangrijk.’ Stond de gemeentelijke vergunning het voorheen nog toe om tot drie uur ’s nachts te tappen en te feesten, de laatste twee edities mocht dit nog maar tot één uur. ‘Een gemiste kans’, aldus het raadskwintet. ‘Dat betekent dat om één uur ongeveer vijfduizend feestvierders weg moeten terwijl de sfeer nog fantastisch is.’

Van overlast voor de omgeving is volgens de raadsleden geen sprake, omdat de feestlocatie -de ‘markthal’ van MetaForum- midden op het universiteitsterrein ligt, ‘op behoorlijke afstand van bewoning’. De vijf willen weten wat er is veranderd waardoor de Hajraa-feesten nu om één uur moeten stoppen en of de gemeente zich voor komende edities wil inzetten voor een verruiming van de eindtijd.

Milou Bruinenberg van de organisatie van het Hajraa Buitentoernooi is blij met de steun van de raadsleden. “We hebben veel gesprekken met de gemeente gehad en ook in onze vergunningsaanvraag verzocht om in elk geval tot twee uur ’s nachts door te mogen gaan. Elk uurtje of zelfs half uurtje extra is meegenomen; het betekent meer omzet voor ons en langer plezier voor de feestgangers. Maar er was núl bewegingsruimte.”

Dit terwijl de overlast voor de omgeving ook volgens Bruinenberg minimaal is. “Wat je nu krijgt, is dat een paar duizend feestgangers na afloop naar Stratumseind gaan lopen. Dat levert volgens mij meer risico op overlast en rotzooi dan wanneer je ze hier op één plek bij elkaar houdt.”

Bruinenberg noemt het “fijn dat ook anderen de druk een beetje opvoeren”. Sommige raadsleden waren volgens haar afgelopen weekend zelf aanwezig op het toernooi en bij het feest. “Zij waren ook gezellig een biertje aan het drinken toen de tent opeens dicht moest. Doodzonde, vonden ze. Waarop wij hebben gezegd: ‘Tja, aan ons ligt het niet, dat komt door de gemeente’. Ze hebben nu met eigen ogen gezien dat die eindtijd nergens op slaat.”

De vragen zijn ingediend bij de raadscommissie Economie & Mobiliteit, die vanavond vergadert. VVD-raadslid Ferry van den Broek hoopt tijdens de bijeenkomst te horen wanneer deze vragen worden beantwoord, “mogelijk krijg ik vanavond zelfs al een antwoord”.

Update d.d. 17 juni 2015: Raadslid Van den Broek laat weten dat Bianca van Kaathoven, wethouder Studentenzaken, vóór 1 oktober op de kwestie zal terugkomen. Eén van de problemen is volgens hem dat het universiteitsterrein nu vooral onder het zogeheten locatieprofiel 'Kennedylaan' valt. Van den Broek: "Ik heb geopperd desnoods een locatieprofiel 'TU/e' te maken om evenementen na één uur 's nachts mogelijk te maken." Het VVD-raadslid overweegt binnen een maand met een eigen voorstel te komen. "Ik denk dat het gewoon snel te regelen moet zijn."