Feest tijdens het Hajraa-buitentoernooi. Archieffoto | Bart van Eijden

Voorlopig nog niet langer doorfeesten op de campus

Het kan nog even duren voordat er tot drie uur ’s nachts gefeest mag worden op de TU/e-campus. De gemeente Eindhoven wil dat eerst wordt onderzocht of omwonenden en andere 'stakeholders' het goed vinden als er een pilot met drie ‘proeffeesten’ komt.

Dit liet wethouder Bianca van Kaathoven afgelopen dinsdag weten tijdens de raadsvergadering in reactie op een motie die verschillende raadsleden hadden ingediend. De uitkomst van dat onderzoek komt halverwege december.

Een ‘frustrerende reactie’ van de wethouder, noemt VVD-fractievoorzitter Ferry van den Broek het besluit. Samen met Edith van Dijk (PvdA), Rogier Verkroost (D66) en Ernest Maas (BBL) diende hij afgelopen dinsdag een motie in bij de raadsvergadering. Daarin werden burgemeester en wethouders opgeroepen om een pilot van maximaal drie feesten te laten draaien op de campus in 2016, met als eindtijd 03.00 uur. De indieners stelden daarbij draagvlak bij omwonenden als voorwaarde.

Daar wilde wethouder Bianca van Kaathoven niet in meegaan. Haar argument: in heel Eindhoven moet worden gekeken naar dergelijke initiatieven en dit moet eerst in de commissie worden besproken. De motie is nu niet in stemming gebracht en wordt aangehouden.

Van Kaathoven heeft wel toegezegd dat er een buurtonderzoek kan worden uitgevoerd, dat antwoord moet geven op de vraag of omwonenden überhaupt een dergelijke pilot willen. Het gaat dan specifiek om bewoners in de oostelijke helft van de woonwijk Woenselse Watermolen. Het resultaat daarvan wordt in december ingebracht bij de commissie.

Volgens Van den Broek was dat het maximale dat eruit kon worden gesleept. De fractievoorzitter heeft goede hoop op positieve reacties van omwonenden, “maar als ze in december rapporteren dat de buurt het niet wil, kijken we naar vervolgstappen”.

Enkele studenten, gegroepeerd in de taskforce Markthal Events, zijn al sinds 2013 bezig om van de markthal een evenementenlocatie te maken. Dit initiatief kreeg een boost toen er veel commentaar kwam op het Hajraa-feest afgelopen juni, waarbij om 01.00 uur een eind moest worden gemaakt aan het feestgedruis en er raadsvragen over werden gesteld. Overigens kon het Hajraa-feest tot 2013 wel tot 03.00 uur duren, omdat het evenementenbeleid van de gemeente toen anders was. De taskforce werkte onlangs al een voorstel voor de pilot uit.

Daan van Rijen, student Scheikundige Technologie, is een van de initiatiefnemers van de taskforce en is positief gestemd over de uitkomst van het onderzoek - dat de taskforce zelf gaat uitvoeren. "Het is jammer dat er nu een tussenstap nodig is, maar ik begrijp ook wel dat buurtbewoners akkoord moeten gaan. Van de meeste stakeholders, zoals het sportcentrum en het College van Bestuur, weten we al dat ze achter ons staan. En het scheelt ook dat we de gemeenteraad mee hebben."

Het College van Bestuur en het Studentensportcentrum zetten eerder hun steunbetuiging voor verruiming van de openingstijden op papier. TU/e-bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim laat weten dat het College van Bestuur inderdaad open staat voor de latere eindtijden, maar de gemeente hierin volgt en het "netjes met de gemeente wil regelen".

De activiteiten op de campus vallen onder een zogeheten locatieprofiel en zijn daarmee gebonden aan bepaalde eindtijden. Een eerder verzoek van de raadsleden om dat profiel aan te passen, is niet gehonoreerd.