TU/e viert zestigste verjaardag met driedaags festival

De TU/e viert haar zestigste verjaardag in 2016 met een driedaags festival op eigen terrein. Het evenement wordt een mix van technologie, innovatie, muziek, kunst, debat, wetenschap, eten en drinken.

22, 23 en 24 april 2016 zijn de data die TU/e'ers alvast in hun agenda mogen noteren, blijkt uit een mail die woensdagochtend aan alle medewerkers werd verstuurd namens collegevoorzitter Jan Mengelers. Studenten krijgen deze uitnodiging binnenkort ook.

Een commissie van zo’n tien TU/e’ers, afkomstig uit alle lagen en hoeken van de universiteit, is sinds een maand of vier bezig met de voorbereidingen voor het lustrum. Voorzitter Elphi Nelissen (decaan van de faculteit Bouwkunde) benadrukt dat veel zaken nog moeten worden ingevuld, maar vast staat dat het jubileum eind april wordt gevierd. “We hebben er bewust voor gekozen om het feest te concentreren op die drie dagen rond de dies.” Bij het vorige lustrum, in 2011, vonden verspreid over het jaar evenementen plaats op diverse locaties, waaronder de zogeheten SuperTU/esdays aan verschillende faculteiten. “Het leek ons verstandiger om nu op één moment de verjaardag van onze universiteit te vieren.”

Het aankomende jubileum staat voor een groot deel in het teken van “lekker feesten”, belooft Nelissen, maar op het programma komen volgens haar ook “interessante toespraken vanuit de eigen gemeenschap. Ik hoop dat studenten en medewerkers zich door het jubileum nog wat bewuster worden van wat onze universiteit voorstelt”. Het driedaagse feest is overigens niet alleen bedoeld voor mensen uit eigen huis, benadrukt Nelissen, maar ook voor de stad en regio.

De commissie broedt ook op een blijvend aandenken aan het jubileum voor de TU/e. Welke vorm dit krijgt, is nog niet zeker, maar duidelijke ideeën zijn er al wel. Nelissen: “Waarschijnlijk wordt het iets op de loopbruggen van de universiteit. Iets blijvends op de ramen, een kunstwerk of iets dergelijks.”