Harm Dorren. Foto | Bart van Overbeeke

EE-hoogleraar Harm Dorren plotseling overleden

Maandagochtend vroeg is op 49-jarige leeftijd geheel onverwacht prof.dr. Harm Dorren overleden. Na terugkeer in Amsterdam van een zakenreis naar Los Angeles werd hij vanwege een ernstige infectie met spoed geopereerd. Desondanks is hij kort daarna overleden. Professor Dorren was actief in de groep Electro-Optical Communications Systems (ECO) aan de faculteit Electrical Engineering en wetenschappelijk directeur van onderzoeksschool COBRA.

Harm Dorren studeerde in 1991 af aan de Rijksuniversiteit Utrecht in de Theoretische Natuurkunde. Daar promoveerde hij in 1995 in de Geofysica. In 1996 trad hij in dienst van de TU/e. In de periode 1996-1999 was hij tevens deeltijdonderzoeker bij KPN Research.

In 2007 werd hij benoemd tot voltijds hoogleraar aan de faculteit Electrical Engineering met als leerstoel Optical Signal Processing. Ook was hij vanaf maart 2007 wetenschappelijk directeur van onderzoeksschool COBRA, topinstituut op het gebied van optische communicatie. In deze functie speelde hij een sleutelrol in het fotonica-onderzoek.

In 2002 was hij gastonderzoeker aan het National Institute of Industrial Science and Technology in het Japanse Tsukuba en in 2013 en 2014 aan het Massachusetts Institute of Technology in Boston, Verenigde Staten. In 2002 won hij een NWO VIDI-award, in 2006 gevolgd door een NWO VICI-award.

Zijn onderzoeksexpertise lag in het veld van optical (packet) switching, optical signal processing, ultrafast photonics en optical interconnects. Daarnaast toonde hij zijn ondernemerschap door een start-upbedrijf te creëren op het gebied van data-centre-technologieën. De hoogleraar heeft als (co-)auteur bovendien talloze wetenschappelijke tijdschriftpublicaties en conferentiebijdragen op zijn naam. Daarnaast was hij van 2005 tot 2009 associate editor bij het IEEE Journal of Quantum Electronics.

Bij Electrical Engineering is met ongeloof en verslagenheid gereageerd op het overlijden van Harm Dorren. "Hij was een graag geziene collega. Naast zijn gezin was zijn werk een belangrijk deel van zijn leven. Wij zullen hem enorm missen."

Het is de tweede keer in zeer korte tijd dat de faculteit EE afscheid moet nemen van een hoogleraar. Deze maandagochtend, toen bekend werd dat professor Dorren is overleden, was tevens de uitvaartplechtigheid van professor Wil Kling van de groep Electrical Energy Systems, die op 14 maart op 64-jarige leeftijd overleed tijdens een dienstreis in China.

Op zaterdag 4 april wordt in de Blauwe Zaal van het Auditorium een afscheidsceremonie gehouden voor collega's, vrienden en bekenden van Dorren. Deze is van 14.00 tot 15.00 uur. De crematie vindt later plaats in besloten kring.

In kamer 0.303 in Flux kan een condoleanceregister worden getekend; dit wordt op een later moment aan Dorrens familie gegeven. Ook is een online memorial geopend.

Bron: Persteam TU/e