Kijkje in de automotivekeuken van de TU/e

Hoe realistisch is de zelfrijdende auto? Die vraag staat centraal tijdens een publieksdebat op maandagavond 30 maart aan de TU/e. Vier dagen eerder, op donderdag 26 maart, vertellen onderzoekers van de universiteit over waar ze mee bezig zijn op het vlak van smart mobility en welke uitdagingen ze daarbij tegenkomen. Beide evenementen maken deel uit van de Automotive Week 2015, die deze week start.

Twee openbare bijeenkomsten waarin de nieuwste ontwikkelingen en laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van mobiliteit besproken worden; daarmee presenteert de TU/e zich tijdens de Automotive Week 2015, die 25 maart begint en zich vooral afspeelt op en rond de Automotive Campus in Helmond. Aan de universiteit werken zo’n 250 onderzoekers aan technologieën die mobiliteit en transport slimmer, productiever, veiliger, schoner en efficiënter moeten maken. Denk aan intelligente auto’s die met elkaar communiceren om bijvoorbeeld files te voorkomen, zuinigere en schonere dieselmotoren en optimale planningsmodellen voor vervoer en transport.

Enkele van die wetenschappers vertellen over hun werk tijdens Smart Mobility Research Meet, donderdag vanaf 15.00 uur. Op het programma staan presentaties van onder anderen Henk Swagten en Bert Koopmans (faculteit Technische Natuurkunde), Sava Marinkov (Werktuigbouwkunde), Bram Nuijten (Bouwkunde) en Texas van Leeuwenstein van studententeam STORM Eindhoven. Ook zijn er presentaties van Carlo van de Weijer (directeur van TU/e’s strategic area Smart Mobility) en van vertegenwoordigers van onder meer TomTom en de EuroTech-alliantie. De voertaal van het evenement is Engels.

Maandagavond 30 maart vormt ‘de zelfrijdende auto’ de rode draad tijdens het Smart Mobility Café. Hoe realistisch is deze auto, wat zijn de technische mogelijkheden, maar ook: welke maatschappelijke, sociale en juridische aspecten kleven eraan? Deze en andere vragen komen tijdens dit publieksdebat aan bod. In het discussiepanel zitten vertegenwoordigers van onder andere de TU/e, TNO, het Rathenau Instituut en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, maar ook het publiek wordt nadrukkelijk uitgenodigd om mee te praten.

Beide TU/e-evenementen vinden plaats in grand café De Zwarte Doos op het TU/e-terrein; de toegang is gratis. Kijk voor meer informatie over het hele programma, inclusief een automotivequiz op donderdagavond, op de site.