Trade up! | Deel 7: Licht uit, spot aan

“Copy Cats are Cool Cats”, stelt Kyle MacDonald op zijn blog. De destijds werkloze Canadees bood in juli 2005 zijn rode paperclip aan om er, al ruilend, binnen een jaar een huis aan over te houden. Dus nee, we zijn zeker niet de eersten die dit spelletje gaan spelen. En we zijn ook niet uit op een huis (tenminste, niet per se). Bovenal hebben we ontzettend veel zin in deze ruilreis binnen de TU/e-gemeenschap en zijn we benieuwd waar en bij wie we onderweg belanden. Vandaag: de vintage TH-lamp van Nicole Ummelen.

Rommelmarkten, kofferbakverkopen, kringloopwinkels - uw ruilreporter is er dol op. Meuk is leuk, go with the vlo. Struinen, speuren en graven naar de 1 procent verborgen pareltjes tussen de 99 procent zooi. Geduld is daarbij vaak een schone zaak. En dat weet ook universiteitssecretaris Nicole Ummelen als geen ander. Niet dat ze elk muf riekend stuk vintage mee naar huis sleept, “maar ik mag op zondagochtend graag rondstruinen in Tongeren”, bekent ze, doelend op de bekende antiek- en brocantemarkt in het Vlaamse stadje, vlak achter Maastricht.

Geduld dus. Ummelen was er in december namelijk als de kippen bij toen ganggenoot Joep Huiskamp ons het ‘Philips Paviljoen-pakket’ schonk. Dát wilde ze wel. “Het is een heel bijzonder paviljoen, op een bijzondere manier ontstaan in samenwerking tussen componist en architect.” Maar om dat fraaie bouwpakket nou te ruilen voor een oud TU/e-kerstpakket-bord, door Ummelen gewonnen bij een muziekquiz in het Gaslab en zogenaamd gesigneerd door Nick en Simon: we dachten het niet.

Ietwat ongeduldig maar verwachtingsvol lieten we de weken passeren. Ummelen op haar beurt kreeg het gewenste bouwpakket intussen trouwens al door verschillende ánderen aangeboden, maar dat was de secretaris, na haar ruilbelofte aan Cursor, haar eer te na.

En toen was daar de verlossende mail. Met in de bijlage een foto van een bureaulampje, met het logo van de vroegere Technische Hogeschool Eindhoven in de voet. Een waar stukje campuserfgoed, gered uit het Hoofdgebouw door Jo Verstappen die het leegruimen daarvan coördineerde. Ook diverse andere accessoires en meubels van weleer werd een enkeltje vuilcontainer bespaard. Zo siert een set smalle lampen, afkomstig van de zevende verdieping van het Hoofdgebouw, nu de board room van het College van Bestuur in MetaForum. Niet op-en-top vintage, wél praktisch. “De belichting daar was niet zo geschikt voor video-conferencing, daarom hangen die lampen er nu.”

Het bureaulampje was voor Ummelen trouwens een vertrouwd object; zelf trof ze na de afgelopen kerstvakantie een opgeknapt exemplaar aan op haar bureau. Een cadeautje van MetaForum-gebouwbeheerder Johan Lauwers, die het lampje met liefde en geduld had geschuurd, ontvet en gespoten - matzwart met Ferrari-rood. Van secretaresse Toos Rikmans had hij eerder vernomen over Ummelens zoektocht naar een leuk bureaulampje voor haar nieuwe onderkomen in MetaForum, in reactie op “dat enorme tl-licht; dat heb ik vaak uit”.

De originele bureaulamp is dus witgrijs, met het hogeschoollogo verwerkt in de voet - met wat mazzel nog omgeven door wat decennia-oude koffiespetters, erop geknoeid door een nonchalante professor. Het lampje dateert van eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, zo is de gok na wat rondvragen. En het past helemaal bij de universiteit, vindt Ummelen, niet in de laatste plaats vanwege zijn robuuste look.

Zeldzaam waren de lampjes volgens Lauwers destijds trouwens niet. “Er zijn er veel van geweest - maar je wilt niet weten hoeveel daarvan er in de loop der jaren in de container zijn beland. Net als van die mooie fauteuiltjes trouwens, waarvan er nu nog enkele in het Paviljoen staan. Dat had een aardig handeltje op Marktplaats opgeleverd”. En nu we daar toch even gluren: zo’n lampje wordt er inderdaad aangeboden, voor een kleine vijftig euro.

Wie maken we blij met deze bijzondere lamp? Mail ons je ruilvoorstel, we komen graag bij je langs. Ummelen gaat zich intussen vermaken met haar nieuwverworven bouwpakket. “Het schijnt lastig te zijn om het in elkaar te zetten, kennelijk heb je er ontzettend fijngevoelige vingers voor nodig. Maar ik denk dat ik me er wel aan ga wagen.”